Venäjällä opettajat lakkoilivat palkankorotusten puolesta

21.10.2004 13:23
Venäjällä opettajat lakkoilivat palkankorotusten puolesta

Valtion opettajat, lääkärit ja kulttuurityöntekijät olivat keskiviikkona lakossa ympäri Venäjää. Järjestäjien alustavan tiedon mukaan työtaisteluun osallistui 1,05 miljoonaa ammattilaista.

Kampppailupäivän aattona järjestäjät kertoivat odottavansa, että mielenosoituksiin ja joukkokokouksiin osallistuu lakkolaisten lisäksi kolme miljoonaa tukijaa.

Lakkolaiset vaativat 50 prosentin palkankorotusta vielä tänä vuonna ja lisäkorotuksia ensi vuonna. Lakossa olleiden palkkoja on viime vuosina nostettu harvoin, eivätkä korotukset ole korvanneet hinnannousuja. Sen seurauksena moni korkeasti koulutettukin joutuu tekemään varsinaisen työnsä ohella toista työtä.

Suuri osa valtion palveluksessa olevista opettajista, lääkäreistä ja kulttuurityöntekijöistä ansaitsee 80-110 euroa kuukaudessa.

Ensi vuonna heidän palkanmaksunsa siirtyy kokonaan alueiden ja kuntien vastuulle. Ay-järjestöissä pelätään, että osa niistä ei pysty maksamaan sovittavia korotuksia. Venäjän hallituksen edustaja on luvannut valtion tukea alueille ja kunnille, jotka eivät selviä palkkamenoistaan.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi