s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Vappua vietetään SAK:n 100-vuo…

Vappua vietetään SAK:n 100-vuotisjuhlien merkeissä

Vapun juhlintaa Helsingin Rautatientorilla vuonna 2006. Kuva: Marjut Vainio

Ammattiyhdistysliike viettää tänä vuonna vappua SAK:n 100-vuotisjuhlien merkeissä. Vappujuhlia järjestetään tänä vuonna jälleen yli 70 paikkakunnalla. SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen puhuu tänä vappuna Helsingissä ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola Tampereella. Lisäksi SAK:sta vappupuheita pitävät muun muassa johtaja Lauri Lyly Seinäjoella, johtaja Pertti Parmanne Porvoossa ja johtaja Matti Tukiainen Hämeenlinnassa.

Myös SAK:n jäsenliittojen puheenjohtajat puhuvat useissa vapputilaisuuksissa ympäri Suomea. Palvelualojen ammattiliiton PAM:n puheenjohtaja Ann Selin puhuu Oulussa, Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n Tuire Santamäki-Vuori Hyvinkäällä ja Metallityöväen Liiton Erkki Vuorenmaa Porissa. Kemianliiton puheenjohtaja Timo Vallittu pitää puheensa Joensuussa, Rakennusliiton Matti Harjuniemi Helsingissä ja Puu- ja erityisalojen liiton Kalevi Vanhala Kiteellä. Auto- ja Kuljetusalojen liiton AKT:n puheenjohtaja Timo Räty puolestaan puhuu Vaasassa.

Helsingin Vappu Rautatientorilla

Helsingin Työväen Vapun kansanjuhla järjestetään jo toista kertaa Rautatientorilla. Vappupäivän ohjelma alkaa marssilla, joka lähtee liikkeelle klo 11 Hakaniemen torilta. Varsinainen juhla Rautatientorilla alkaa klo 12. Juhlapuhujina ovat tänä vuonna SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen ja Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rautatientorilla tapahtuu myös jo ennen juhlapuheita – myyntipöydät avautuvat klo 10 ja ”Komo” Kotirannan ja Bruunin jengin lastenohjelma alkaa klo 11. Puheiden jälkeen Rautatientorin juhla jatkuu Mojakka-bändin tahdissa noin klo 13.15. Mojakan tuotannon keskeinen taustahahmo on amerikansuomalainen lauluntekijä Hiski Salomaa. Työväenlauluja lauletaan perinteisesti Paasitornin juhlasalissa kello 14 alkaen.

Ammatillisten paikallisjärjestöjen vapputilaisuuksissa kuullaan myös vasemmistopuolueiden johtoa. SDP:n puheenjohtaja Eero Heinäluoma puhuu tänä vuonna Tampereella ja Vasemmistoliiton Martti Korhonen Oulussa. SDP:n varapuheenjohtaja Piia Viitanen pitää vappupuheensa Mikkelissä ja Pieksämäellä, Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Risto Kalliorinne puhuu Kemijärvellä ja varapuheenjohtaja Minna Sirnö Rovaniemellä. SDP:n puoluesihteeriä Maarit Feldt-Rantaa ja Vasemmistoliiton puoluesihteeriä Aulis Ruuthia kuullaan Kouvolassa.

Julkaisemme lähipäivinä näillä sivuilla tarkemman listan SAK:laisista vappujuhlista ympäri Suomea.