Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Vanhustyötä digimaailmassa

Etähoitaja Ville Ruotsalaisen mukaan vanhuksissa on parasta heidän aitoutensa.

Uutinen

Vanhustyötä digimaailmassa

Ville Ruotsalainen on kymmenien vanhusten päivittäinen kontakti ja ilon aihe.

”Työskentelen etähoitajana ja teen kotihoitoa tukevaa palvelua. Soittelemme vanhuksille, jotka pärjäävät vielä kotona, ja muistuttelemme päivärytmistä, peseytymistä ja arjen asioista. Valvomme, että aamiaiset ja lounaat on syöty ja kyselemme kuulumiset, kivut ja nukkumiset. Pyydämme heitä myös näyttämään apteekin annosjakelurullista, että lääkkeet on otettu.

Työhön kuuluu myös ongelmatilanteiden selvittelemistä. Joskus voi nousta huoli, jos asiakasta ei tavoiteta. Sitten alkaa soittelurumba ja selvitellään, onko hän kotona vai kenties joutunut sairaalaan.

Työtä tehdään aamu- ja iltavuorossa vuoden jokaisena päivänä.”

Ville Ruotsalainen asettelee kannettavaa tietokonetta telineeseen pystyasentoon.

”Vanhuksilla on videopuheluita varten käytössään tabletti. Otan yhteyden päivittäin noin 25 vanhukseen. Lisäksi meillä on muutaman kerran viikossa ryhmätapaamisia, jossa he näkevät myös toisiaan ruudun välityksellä: on visailu-, musiikki- tai jumpparyhmiä, ja jokaisessa on mukana 5–6 osallistujaa.

Asiakkaiden kanssa on sovittu tietty aikaikkuna, jolloin soitamme. Tämä on myös tehokasta, kun pystymme hoitamaan asiat täsmällisesti, eikä aikaa mene siirtymiin tai parkkipaikkojen etsimiseen kuten normaalissa kotihoidossa.

Vanhukset ovat osanneet ottaa teknologian hyvin käyttöön. Jotkut kokevat, että olisi mukava, jos joku kävisi paikan päällä auttamassa, mutta 90 prosenttia on ollut tähänkin tapaan tosi tyytyväisiä.”

Kun asiakas alkaa pikkuhiljaa luottamaan, tulee onnistumisen tunne.

”Olen aiemmin työskennellyt päiväkodeissa ja vammaistyössä. Tämä työ aukeni sattuman kautta: pääsin kotihoitoon kesätöihin ja ihastuin vanhustyöhön. Sillä tiellä ollaan.

Työ on opettanut minulle kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Joskus voi ottaa aikaa monta kuukautta tai jopa vuoden, että saa luotua yhteyden johonkin asiakkaaseen. Mutta kun tullaan tutuiksi ja hän alkaa pikkuhiljaa lämpenemään ja luottamaan, siitä tulee hieno onnistumisen tunne.

Työssä tarvitaan ihmistuntemusta. Sun pitää osata aistia, millä tuulella ihminen on ja miten hänen kanssaan juuri tänään kannattaa puhua ja toimia.”

Työssä on kaksi kivaa koota: kiitos ja kohtaaminen.

”Kotihoidossa on iso ongelma, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi. Meidän etäpalvelullamme pystytään helpottamaan kotihoidon painetta, kun läsnäolokäyntejä voidaan ohjata niille, jotka niitä eniten tarvitsevat.

Me tarvitsemme sosiaali- ja terveysalalle uusia työntekijöitä, koska muuten meiltä loppuvat ihmiset kymmenen vuoden sisään. Robotit eivät voi koskaan korvata täysin ihmistyötä.

Ville Ruotsalainen katsoo tietokoneen ruutua kuulokkeet päässään.

Sote-ala tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja teknologia antaa digimaailmassa kasvaneille nuorille uudenlaisen tavan tulla alalle. Jos jotkut arastelevat vanhustyöhön liittyvää pissaa tai ulostetta tai hajuja, niin tämä meidän työ on kyllä siistiä sisätyötä.

Vanhuksissa on parasta heidän aitoutensa. Tykkään keskustella heidän kanssaan vaikeistakin asioista ja maailman tapahtumista. On hienoa, kun näkee miten vanhukset piristyvät, kun saavat kertoa kuulumisiaan ja huoliaan.

Kun pystyn konkreettisesti auttamaan ja asiakkaalta tulee spontaania kommenttia, että ’ihanaa kun soititte’, ne ovat hetkiä, jolloin tuntee ammattiylpeyttä. Tässä työssä on kaksi kivaa koota: kiitos ja kohtaaminen.”

Ville Ruotsalainen (35 v.)

”Itse olen aina kuulunut ammattiliittoon, koska ne ajavat työntekijöiden oikeuksia. Itsekin olen saanut apua aikoinani erityisesti palkka-asioissa. Kun lisien kanssa oli epäselvyyttä, sain liiton avulla minulle kuuluvat isot summat perittyä työnantajalta.”

Tämä juttu on osa SAK:n Työelämän ammattilaiset -sarjaa. Esittelemme kahden viikon välein SAK:n ammattiliittojen jäseniä ja heidän työtään.