Valoa näkyvissä

Turun telakan omistaja Meyer Werft on allekirjoittanut Carnival-varustamon kanssa yhteistyösopimuksen, jonka mukaan Turussa rakennettaisiin kaksi risteilijää. Sopimus ei ole vielä laivatilaus, mutta pääluottamusmies Jari Aallon mukaan se antaa toivoa telakalle, joka vielä vuosi sitten eli konkurssiuhan alla.
14.04.2015 07:05 karhu admin
Meyer Turun telakalla marraskuussa oli rakenteilla Mein Schiff 4 risteilyalus. Mein Schiff 5 -aluksen rakennustyöt ovat jo alkaneet.

Miltä telakan tulevaisuus näyttää?

− Telakan tulevaisuus on näyttänyt hyvältä jo jonkin aikaa, sillä uusi omistaja Meyer Werft on saanut tilauksia telakalle.

− Nyt tosin on pieni vajaatyöllisyyden aika tulossa kesäksi, kun Tallinkin tilaus viivästyi. Toivoisin, että tämä notkahdus voidaan hoitaa telakan sisällä.

Miten tunnelmat ovat vuodessa muuttuneet?

− Ilman muuta tunnelmat ovat parantuneet. Vuosi sitten oli koko telakan toiminta loppumassa ja konkurssi lähellä. Tunnelmat ovat muuttuneet reippaasti positiiviseen suuntaan.

Onko uusia työntekijöitä palkattu?

− Toimihenkilöitä on palkattu enemmänkin, mutta myös työntekijöitä on tullut lisää. Toki nyt on edessä 10 viikon vajaatyöllisyysjakso, mutta kun tuotanto alkaa, niin syksyllä ja ensi vuonna joudutaan palkkaamaan uusia työntekijöitä.

− Uusia työntekijöitä tarvitaan jo ikärakenteenkin vuoksi eläkkeelle siirtyvien tilalle. Ja jos Carnivalin sopimus muuttuu tilaukseksi, niin se toisi sopivasti jatkuvuutta laivanrakennukseen.

Ehtikö ammattitaito kadota huonoina vuosina?

− Parhaimmillaan meillä oli 1 700 työntekijää, nyt 850. Puolet on joutunut lähtemään. Paljon ammattitaitoa on kadonnut eläkkeelle tai toisiin töihin.

− Toisaalta aika moni lähtijöistä on jo kysellyt töitä ja olisi valmis jatkamaan entisessä ammatissaan.

Millainen neuvottelukumppani on uusi omistaja?

− Emme ole varsinaisesti istuneet nokikkain neuvotteluissa, mutta fiksulta ja koulutetulta ihmiseltä hän vaikuttaa. Ihan asiallinen kaveri, ei mitään negatiivista sanottavaa.

− Jokapäiväisessä työnteossa ei uuden omistajan tuleminen juuri näy. Mutta on meillä kovat odotukset, että telakkaa uudistetaan ja siihen satsataan.

Aino Pietarinen