s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset VAL:n vaaleissa korkea äänesty…

VAL:n vaaleissa korkea äänestysprosentti

Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto VAL ry

Voimasuhteet ennallaan

SAK:laisen Valtion ja erityispalvelujen ammattiliiton VAL:n liittokokousvaalit päättyivät eilen. Vahvasti tähänkin saakka sosialidemokraattien hallitseman liiton voimasuhteissa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia.

VAL:n ensi toukokuussa pidettävässä liittokokouksessa voimasuhteet määräytyvät vaalien perusteella osuuksin 86 % (SDP) – 14 % (Vasemmistoliitto). Vuoden 1998 vaaleissa voimasuhteet jakautuivat sosialidemokraattien eduksi 88 % – 12 %. Muutokset ovat niin pieniä, etteivät ne heijastu hallintopaikkoihin.

Jäsenten vaaliaktiivisuus postivaaleissa oli korkea: 55,7 prosenttia jäsenistä käytti äänioikeuttaan.

Liittokokoustaan VAL pitää 21.-24.5.2002 Tampereella. Vaaleilla valitut 200 edustajaa tulevat päättämään liiton toiminnan linjauksista tulevana nelivuotiskautena sekä valitsemaan liitolle puheenjohtajan, liittosihteerin, liittohallituksen ja -valtuuston.

Vaalitulokset, liittokokousedustajalista ja vaalipiirikohtaiset tulokset ovat nähtävillä VAL:n Internet-palvelussa.