s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset VAL kirjelmöi tasavallan presi…

VAL kirjelmöi tasavallan presidentille Puolustushallinnon rakennuslaitoksesta

(VAL 18.4.2001) Valtion ja erityispalvelujen ammattiliitto VAL ry kirjelmöi pääsiäisen alla tasavallan presidentti Tarja Haloselle Puolustushallinnon rakennuslaitoksen (PhRakL) kehityksestä ja tulevaisuudesta.

Liitto on erittäin huolissaan PhRakL:n työntekijöiden työpaikoista ja laitoksen toimintamahdollisuuksista. Se toivoo, että tasavallan presidentti, joka on myös puolustusvoimien ylipäällikö, ottaisi käsiteltäväkseen laitoksen tulevaisuutta koskevat, vielä keskeneräiset suunnitelmat, jotka liittyvät kiinteästi puolustushallinnon omaisuuden uusjakoon.

Puheenjohtaja Raimo Ranniston ja liittosihteeri Pirjo Mäkisen allekirjoittamassa kirjeessä liitto ilmaisee pelkonsa siitä, että PhRakL lakkautetaan. Tähän viittaa selvitysmies Ukko Laurilan maaliskuun lopulla tekemä ehdotus, että laitos ensin yhtiöitettäisiin, sitten myytäisin yksityiselle yritykselle. Liitto kantaa huolta 1500:sta pitkän työuran tehneistä palkansaajasta. Etenkin Lapin ja itäisen Suomen toimipaikoissa korvaavaa työtä on vaikea löytää. Yhtiöittäminen ja myyminen merkitsisi monille varmaa työttömyyttä.

Liitto tuo kirjeessään esiin myös sen, että monet rakennuslaitoksessa työskentelevät henkilöt ovat pienipalkkaista väkeä. Selvitysmiehen raportissa kuitenkin laitosta moititaan ylisuurista palkoista. Mikäli PhRakL yhtiöitettäisiin ja myytäisiin, se merkitsisi sitä, että esimerkiksi siivoustyötä tekevien naisten palkat alenisivat 25 prosenttia.

VAL esittää liikelaitostamista yhtiöittämisen vaihtoehdoksi. Sen mielestä rakennuslaitoksella on kaikki edellytykset toimia liikelaitoksena, koska puolustussektorilla markkinoiden toiminta on rajoitettua ja velvoitteet kovia. Liikelaitosmallissa liiton mukaan voidaan ottaa huomioon myös alueelliset näkökohdat poikkeamalla puhtaasti liiketaloudellisista periaatteista.