VAKL pitää teva-kiintiöiden lopettamista tuhoisana

24.11.2004 16:56
VAKL pitää teva-kiintiöiden lopettamista tuhoisana

Tekstiilien ja vaatteiden maailmankauppaa säännelleet maakohtaiset kiintiöt lopetetaan tammikuun alussa 2005. Sen vakavista seurauksista monen kehitysmaan vientiin on varoitettu pitkään.

Viime hetken hätähuutona Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL on julkaissut uuden tutkimuksen, jossa päädytään monen kehitysmaan sekä niiden teva-työläisten ja yritysten näkökulmasta synkkiin arvioihin. Markkina-asemien ja työpaikkojen menetyksiä on odotettavissa teollisuusmaissakin.

Tutkimuksen mukaan Britanniasta häviää 15 prosenttia ja Saksasta 13 prosenttia teva-teollisuuden työpaikoista. Yhdysvalloille ennustetaan satojen tuhansien työpaikkojen menetyksiä.

Ylivoimaisesti eniten voittaa Kiina, jolla on jo nyt neljänneksen osuus teva-tuotteiden maailmankaupasta. VAKL:n tutkimuksessa päätellään, että kiintiöjärjestelmän lopettaminen auttaa Kiinaa nostamaan markkinaosuutensa alan kansainvälisestä kaupasta 50 prosenttiin.

VAKL:n mukaan tieto kiintiöiden lopettamisesta on jo heikentänyt monessa kehitysmaassa teva-työläisten työehtoja. Filippiineillä teva-teollisuudesta tehtiin poikkeusala, jota kansalliset vähimmäispalkkamääräykset eivät koske. Bangladeshissä on lievennetty ylityötuntien määrää ja naisten yötyötä koskevia rajoituksia.

Kannanotossaan VAKL vetoaa teva-tuotteiden valmistajiin, niiden alihankkijoihin, alan jakeluverkostoihin, kansallisiin hallituksiin sekä kansainvälisiin järjestöihin, jotta ne kehittäisivät kokonaisvaltaisen politiikan synkkien näkymien torjumiseksi.

Teva-kiintiöiden lopettamisesta päätettiin 1990-luvulla laajassa sopimuskokonaisuudessa, jolla kansainvälisen kaupan sääntöjä liberalisoitiin.

VAKL:n raportti (54 sivua):
Disaster looms with the ending of the quota system
(linkki 54-sivuiseen pdf-versioon löytyy ao. sivun lopusta)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi