s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset VAKL Millenium-kierroksellaan …

Uutinen

VAKL Millenium-kierroksellaan – Kansainvälisen edunvalvonnan tueksi ay-liikkeelle verkottunut yhteistyömalli (29.2.2000)

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL pitää 17. edustajakokouksensa Etelä-Afrikan Durbanissa 3.-7. huhtikuuta 2000. Edustajakokouksessa päätetään VAKL:in tulevan nelivuotiskauden toimintalinjoista ja talouden perusteista. Kokouksessa valitaan järjestölle puheenjohtaja ja pääsihteeri sekä hallitus ja tilintarkastajat.

Kokouksessa käsitellään kolmea edunvalvonnallisesti tärkeätä kansainvälistä asiakokonaisuutta:

– Demokratia ja kansainvälinen yhteistyö sekä työ ja oikeudenmukaisuus globaaleilla markkinoilla.

– Ihmisoikeudet ja työelämä sekä syrjinnän vähentäminen.

– Kansainvälisen solidaarisuustyön organisointi sekä ay-liike 2000-luvulla.

VAKL käynnisti vuodenvaihteessa jäsenjärjestöjensä piirissä ns. Millennium -keskustelukierroksen, joka pyrkii puntaroimaan kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen haasteita ja mahdollisuuksia uudella vuosituhannella. Keskustelukierroksella, joka jatkuu edustajakokouksen jälkeenkin, pyritään rakentamaan järjestön kansainvälisen edunvalvontatyön tueksi uudenlaista, verkottuneesti toimivaa yhteistyömallia.

Globaaleilla markkinoilla yritykset ja pääoma kansainvälistyvät kiihtyvää vauhtia. Ammattiyhdistysliikkeen edunvalvonta rakentuu kuitenkin yhä kansalliselle pohjalle. Kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen on pakko rakentaa edunvalvontastrategiansa uudelleen, vastaamaan markkinoiden muutosta.

Kansainvälisenä kattojärjestönä VAKL on jo vuosikymmeniä ajanut edunvalvontatavoitteitaan eri instituutioiden piirissä. Kansainvälisessä työjärjestössä ILO:ssa on tehty työtä työelämän perusoikeuksien yleismaailmalliseksi turvaamiseksi ja etenkin lapsityön käytön rajoittamiseksi. Viime vuosina on työnormit pyritty liittämään kansainvälisen kaupan pelisääntöihin Maailman kauppajärjestön WTO:n puitteissa. Samoin yhteistyötä on ollut Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n suuntaan. Euroopan unionin sisällä on yhteistyössä Euroopan Ammatillisen Yhteisjärjestön EAY:n kanssa vaikutettu työelämän kysymysten kehittymiseen unionissa.

Kansainvälisten instituutioiden ja kansallisten hallitusten suuntaan tapahtuvan yhteiskuntavaikuttamisen ohella VAKL panostaa yrityksiin, erityisesti monikansallisiin yrityksiin vaikuttamiseen. Tällä hetkellä ovat useat yritykset oma-aloitteisesti ryhtyneet laatimaan koko yrityksen toiminnan kattavia eettisiä ja sosiaalisia ohjeistoja. Myös ”sosiaaliset tilintarkastukset” ovat yleistymässä. Tätä kehitystä vauhdittaa ay-liikkeen painostuksen ohella esim. kuluttaja- ja ympäristöjärjestöjen aktivoituminen.

WTO:n ministerikokouksen päättyminen täydelliseen sekasortoon Seattlessa viime joulukuussa antoi kansainväliselle ammattiyhdistysliikkeelle selkeän viestin siitä, mihin suuntaan edunvalvonnan strategiaa on kehitettävä. Omien rivien ja oman yhteistyön tiivistämisen ohella on panostettava uusiin avauksiin ja yhteistyömuotoihin kansalaisjärjestöjen kanssa.

Toiminnallisen pohjan tälle strategiselle valinnalle antaa kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen piirissä kehittyvä globaalistumisen sosiaalisen ulottuvuuden tiedostaminen. Maailmanlaajuisten ongelmien yleistyessä yhä useampi ymmärtää työelämän pelisääntöjen kunnioittamisen, ympäristön huomioimisen ja tuloerojen tasaamisen olevan luonteeltaan kansainvälisiä kysymyksiä. Ilmeisesti siksi sellaiset ammattiyhdistysliikkeen perusarvot kuten solidaarisuus ja suvaitsevaisuus näyttävät herättävän tänä päivänä yhä laajempaa vastakaikua eri maiden kansalaisten piirissä. Tästä on hyvä lähteä kehittämään uusia pelisääntöjä globaalitalouden ongelmien ja haitallisten seurausten voittamiseksi.

Turo Bergman Pirkko Nikula Markus Penttinen Apulaisosastopäällikkö Kv-sihteeri Kv-vastaava Puh. (09)7721 331 puh. 0400-84 30 81 puh. (09)141 822 turo.bergman@sak.fi pirkko.nikula@sttk.fi markus.penttinen@akava.fi