s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Vaikutusmahdollisuudet työssä …

Makeistehtaassa

Vaikutusmahdollisuudet työssä vähenevät – tehokkuus etusijalla

SAK:laisten työntekijöiden arviot työelämästä jakaantuvat selvästi kahtia. Suuri osa SAK:laisista pitää työtään mielenkiintoisena, työn ja yksityiselämän yhdistäminen onnistuu vähintään melko hyvin ja he voivat myös hyödyntää työssään omaa osaamistaan. Samaan aikaan yli puolet SAK:laisten liittojen jäsenistä kuitenkin kokee, että työnantaja asettaa tehokkuuden kaiken muun edelle eikä mitoita työmääriä oikein. Yli puolet on myös sitä mieltä, että työssä on kiire.

Puolet SAK:laista ei koe, että työn mielekkyydessä olisi tapahtunut muutosta. Muutosta kokeneiden joukossa useampi kertoo työn mielekkyyden muuttuneen huonompaan kuin parempaan suuntaan.

– Erityisesti työurien pidentämisen kannalta on huolestuttavaa, että iäkkäämmät työntekijät kokevat työelämän muutoksen kaikkein kielteisimmin, SAK:n kehittämispäällikkö Juha Antila toteaa.

Arvio työelämästä riippuu vaikutusmahdollisuuksista

SAK:n työolobarometrissa nousee selvästi esille työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien merkitys siihen, miten työntekijä työnsä kokee. Vain reilulla kolmanneksella SAK:laisista on vähintään melko hyvät mahdollisuudet vaikuttaa oman työnsä järjestelyihin.

– Hälyttävä suuntaus on, että SAK:laisten työntekijöiden mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä ovat vähentyneet viimeisten vuosien aikana. Kuitenkin juuri se, että työntekijä voi vaikuttaa oman työnsä järjestelyihin, lisää työn mielekkyyttä ja sitä kautta jaksamista ja jatkamista työelämässä sekä työn tuottavuutta, Juha Antila painottaa.

Ne SAK:laiset, joilla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa työnsä järjestelyihin, kokevat työssä muita useammin ongelmia: työtä arvostetaan vähemmän, työssä voi hyödyntää omaa osaamistaan huonosti tai työn ja yksityiselämän yhdistämisessä on vaikeuksia. Harvempi kuin joka toinen heistä suosittelisi nykyistä työpaikkaansa tuttavalleen.

Ne, joilla vaikutusmahdollisuuksia on paljon tai melko paljon, arvioivat työelämän laatua huomattavasti myönteisemmin.

Tiedot käyvät ilmi SAK:n työolobarometrista, joka toteutettiin keväällä 2012. Kyselyyn vastasi 1207 SAK:laisten liittojen jäsentä.

SAK:n työolobarometri 2012: Vaikutusmahdollisuudet ja työn mielekkyys SAK:laisilla työpaikoilla

Työolobarometriin liittyvä kalvosarja

Lisätietoja:
Kehittämispäällikkö Juha Antila, puh. 050 575 1790

Aikaisemmat työolobarometrin 2012 julkaisut:
Sairastavuus ja työkyky SAK:laisilla työpaikoilla (osa 2)
Työaika ja työaikajärjestelmät SAK:laisilla työpaikoilla (osa 1)