Vaikuttaminen kiinnostaa nuoria

Omat työehdot ja niihin vaikuttaminen kiinnostavat nuoria. Heidät on otettava mukaan ideoimaan uusia toimintatapoja, sanovat ay-raatilaiset.
24.11.2015 07:37 karhu admin

Johanna Söderlund, Julkisten ja hyvinvointialojen liitton JHL

Johanna Söderlund– Omat työehdot ja edunvalvonta kiinnostavat nuoria aiempaa enemmän. Jos vertaan kahden vuoden takaiseen, niin kiinnostusta on nyt selvästi enemmän. Tähän varmaan vaikuttavat tiukentuneet ajat. Meillä Kouvolassakin on säästetty paljon. Nuoret ovat havahtuneet siihen, että nykyiset työehdot eivät ole itsestäänselvyys.

– Nuoret osallistuvat kyllä perinteisiin kokouksiin, mutta totta kai toimintatapoja pitää kehittää. Ammattiliitot voisivat hyödyntää nettiä nykyistä enemmän, esimerkiksi osan kokouksista voisi korvata nettitapaamisilla.

Sami Tenhonen, Rakennusliitto

Sami Tenhonen– Nuorten kiinnostus ay-toimintaan on kuluneen vuoden aikana lisääntynyt. Ylipäänsä nuoria kiinnostaa vaikuttaminen, eivät he ole passiivisia. Luulen, että kiinnostuksen heräämiseen vaikuttaa nykytilanne, myös liitto on ollut nuoriin päin aktiivinen.

– Nuoret kaipaavat ehdottomasti uusia tapoja toimia. He haluavat osallistua ja olla mukana tekemässä. Toiminnan kehittäminen on mielestäni jatkuvaa työtä. Nuoret pitää myös ottaa mukaan ideoimaan uusia toimintatapoja.

Tiina Heinonen, Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL

Tiina Heinonen– Omalla työpaikallani on aktiivisia ja yhteiskunnallisesti tiedostavia nuoria. He haluavat vaikuttaa omiin työehtoihinsa. Nuoret seuraavat asioita lähinnä netistä, meidän liitossamme nuorilla on oma Facebook-ryhmä.

– Monet nuoret tekevät töitä viikonloppuisin ja heidän työaikansa ovat epäsäännölliset, se vaikeuttaa osallistumista ay-tapahtumiin. Järjestämme vuosittain nuorten risteilyn ja ne ovat olleet suosittuja. Samaten nuorille perheille järjestetyt tapaamiset ovat kiinnostaneet. Niissä on rentoutumista ja asiaa sopivassa suhteessa. Tärkeää on myös mahdollisuus tavata muita ja verkottua.

Kari Peltovirta, Palvelualojen ammattiliitto PAM

Kari Peltovirta– Aktiiviset vetäjät osaavat innostaa nuoriakin mukaan. Näin on käynyt ainakin omassa ammattiosastossani. Valtaosa ay-toimintaan osallistuvista on kuitenkin yli 40-vuotiaita. Itse kuulun isoon, 11 000 jäsenen ammattiosastoon, ja meillä nuorilla on omaa toimintaa. Esimerkiksi nuorten iltoihin osallistuu myös tavallisia rivijäseniä ja jopa ei-jäseniä.

– En osaa sanoa, tarvitaanko nuorille jotenkin erilaista toimintaa. Se on ainakin selvä, että kilpailu vapaa-ajasta on kovaa. Nuorille netti ja sosiaalinen media ovat luonteva toimintaympäristö. Verkkoon ay-liikkeenkin on syytä mennä.

Pirjo Pajunen