s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Vahvoista näkemyseroista huoli…

Vahvoista näkemyseroista huolimatta neuvottelut saatava viipymättä käyntiin

Lauri Ihalainen

SAK:n Lauri Ihalainen:

On myönteistä, että työnantajien EK on päättänyt, joskin epäröinnin jälkeen, olevansa valmis neuvotteluihin kattavan talous- ja tuloratkaisun aikaansaamiseksi. SAK:n hallitus linjasi jo yli kolme viikkoa sitten 4. lokakuuta valmiutensa neuvottelujen käynnistämiseen. SAK on näin ollen valmis neuvottelemaan kattavasta talous- ja tuloratkaisusta. On itsestäänselvää, että SAK lähtee näihin neuvotteluihin jo aikaisemmin linjattujen tavoitteidensa pohjalta.

SAK:laisella ay-liikkeellä on jo pidempään ollut paikallisen sopimisen tasa-painoiseen kehittämiseen ja laajentamiseen liittyviä tavoitteita. Näiden tavoitteiden pohjalta on laajassa mielessä mahdollista keskustella EK:n peräänkuuluttamasta paikallisen yhteistyön kehittämisestä.

On kuitenkin myös todettava, että osapuolten näkemyserot ovat tällä kertaa kokonaisuudessaan poikkeuksellisen suuret. Tämä koskee niin palkanmuodostukseen kuin esimerkiksi palkansaajien muutosturvallisuuden parantamiseen tai tilaajavastuuseenkin liittyviä kysymyksiä.

SAK:n hallitus käsittelee nyt syntynyttä uutta neuvotteluasetelmaa maanantaisessa kokouksessaan. Tarkoituksena on tuolloin päättää yksilöidymmin SAK:n laadullisista neuvottelutavoitteista. Järjestön palkka- ja ostovoimatavoitteisiin palataan myöhemmin kun nähdään miten laatutavoitteiden osalta on neuvotteluissa päästy eteenpäin.

SAK:n lähtökohtana on oikeudenmukainen palkkaratkaisu. Jo voimassaolevassa sopimuksessa on mahdollistettu liittoerän käyttäminen paikallisiin tarpeisiin, jos liitto-osapuolet niin ovat sopineet. Malli on osoittautunut toimivaksi ja on jatkossakin käyttökelpoinen.

Työnantajajärjestön epäröinti on vienyt valitettavan paljon aikaa, jota olisi kipeästi tarvittu itse neuvotteluprosessiin. Neuvottelut tuleekin nyt aloittaa viivyttelemättä, jos tavoitteena on saada ratkaisut aikaan odotetussa aikataulussa.

SAK:n valtuusto on koolla 26.-27. marraskuuta, jolloin keskusjärjestöneuvottelujen onnistumisesta tulisi olla jo selkeä näköala.

Lisätietoja tulokierroksesta kohdassa Ajankohtaista > Sopimuskierros 2004.