Väen väheneminen vaikeuttaa ay-toimintaa Ruotsissa

Henkilöstön vähentäminen työpaikoilla vaikeuttaa ammattiyhdistysten toimintaa Ruotsissa. Monilla työpaikoilla ay-toiminnasta on tullut hankalampaa ja vapaan saaminen sitä varten on muuttunut vaikeammaksi.
10.12.2013 08:47
SAK
Puutarhatyöntekijöitä Linköpingissä.

Peräti 60 prosenttia ruotsalaisten teollisuusliittojen ammattiosastojen puheenjohtajien vastaajista arvioi ay-toiminnan työpaikoilla muuttuneen vaikeammaksi. Vuonna 2008 niin vastasi 49 prosenttia.

Tarkalleen viidesosa vastaajista vastasi, että työnantaja on painostanut tai häirinnyt ammattiosaston aktiiveja. Vuonna 2008 vain 15 prosenttia arvioi painostusta tai häirintää tapahtuneen.

Puheenjohtajilta kysyttiin myös, onko ay-luottamustehtäviin valituilla entistä vaikeampaa saada vapaata ay-toimintaa varten. 60 prosenttia vastasi kyllä ja 40 prosenttia ei. Vuonna 2008 kyllä-vastauksia oli 53 prosenttia.

Metallialalla hankalinta

Viisi vuotta sitten tukalinta ay-toiminta oli Pappersin osastoissa, nyt huonoimmat tulokset saatiin IF Metallin osastojen puheenjohtajilta. Siellä 83 prosenttia arvioi ay-toiminnan työpaikoilla hankaloituneen. Jopa 64 prosenttia kertoi työnantajan painostaneen tai häirinneen osaston luottamustoimissa olevia ja 78 prosenttia sanoi vapaan järjestämisen ay-toimintaa varten vaikeutuneen.

IF Metallin neuvotteluyksikön päällikkö Christer Persson ei ole hämmästynyt. Hän sanoo kokeneensa samaa työpaikoilla. Yhdeksi syyksi hän arvelee, että työnantaja suhtautuu pulmiin ja kysymyksiin kuin juristit. Asiat johdetaan siihen, mitä yhtiöllä on oikeus tehdä – ei siihen, tuleeko lopputuloksesta hyvä vai huono.

–  Aiemmin oli halukkuutta ratkaista asiat ja antaa hiukan periksi. Nyt on vain mustaa ja valkoista.

Keinona estää tilanteen muuttuminen entistä hankalammaksi on mahdollisimman korkea järjestäytymisaste, Persson sanoo. Jos se laskee, työnantaja on entistä haluttomampi löytämään ratkaisuja.

Työkaveritkin kasaavat painetta

Työpaikkojen miehityksen muuttuessa ohuemmaksi ja työtahdin kiristyessä muutkin kuin työnantaja luovat painetta ay-toimintaa kohtaan. Kun ay-toimintaan käytettyä aikaa ei korvata, työn tekemään joutuvat työtoveritkin alkavat kasata painetta.

– Mitään reservejä ei ole enää jäljellä. Kun on poissa, ei joudu ottelemaan ainoastaan työnantajan kanssa, vaan myös työtovereiden, sanoo Pappersin asiamies Matts Jutterström.

Kyselytiedot perustuvat Dagens Arbete -lehden kesällä tekemään puu- ja graafisen alan liitto GS:n, metalliliitto IF Metallin ja paperiliitto Pappersin 108 osaston puheenjohtajaa kattaneeseen kyselyyn. Otos on kattava, sillä 105 heistä vastasi kyselyyn.

Heikki Jokinen