Uusien EU-maiden kuljetusyhtiöt valtaavat Ruotsin maanteitä
EU:n uusista jäsenmaista peräisin olevien rekkojen määrä on lisääntynyt huomattavasti puolesssa vuodessa Ruotsin maanteillä. Näin todetaan ammatillisen keskusjärjestön LO:n julkaisemassa raportissa EU:n laajenemisen vaikutuksesta Ruotsin työmarkkinoihin. EU laajeni toukokuun alussa kymmenellä maalla.
Selvityksessä epäillään, että merkittävä osa EU:n uusien jäsenmaiden kuljetusyhtiöiden kasvaneesta roolista maantiekuljetuksissa on laitonta. Liittymissopimuksen mukaan uusien jäsenmaiden kuljetusyhtiöillä on oikeus kuljettaa Ruotsin teillä tuonti-, vienti- ja transitrahtia, mutta Ruotsin sisäinen liikenne on niiltä kielletty muutaman siirtymävuoden ajan.
EU:n uusien jäsenmaiden kuljetusyhtiöiden ryntäys Ruotsiin on raportin mukaan näkynyt ruotsalaisissa kuljetusyhtiöissä kasvaneena irtisanomisuhkana.
Ruotsin tulli ja poliisi ovat vahvistaneet ay-liikkeen arvion EU:n uusien jäsenmaiden kuljetusyhtiöiden nopeasta laajenemista Ruotsin maantiekuljetuksissa. Viranomaisten voimavarat eivät riitä valvomaan tehokkaasti ulkomaisten yhtiöiden toimien laillisuutta.
Rakennus- ja metallialoilta raportissa kerrotaan esimerkkejä polkupalkoilla työskennelleistä EU:n uusien jäsenmaiden kansalaisista. Toisin kuin Suomi Ruotsi ei sovella siirtymäaikaa uusien jäsenmaiden työntekijöiden työskentelyoikeuteen.
Selvityksessä arvioidaan, että uusien jäsenmaiden työvoima on hakeutunut touko-syyskuussa töihin Ruotsiin entistä hanakammin. Tarkkaa tilastoa määrällisestä kehityksestä ei kuitenkaan ole olemassa, koska alle kolmen kuukauden työskentely Ruotsissa uuden jäsenmaan yrityksen palveluksessa ei vaadi minkäänlaisia lupia viranomaisilta.
Selvästi eniten työn perässä Ruotsiin on mennyt puolalaisia. Liettualaiset muodostavat toiseksi suurimman ryhmän.
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi