Uusi keskusjärjestö -hanke etenee – sisältöryhmät starttaavat syksyllä

Uuden palkansaajakeskusjärjestön toiminnan sisältöä ryhdytään rakentamaan syksyllä, kun käynnissä olevaan hankkeeseen perustetaan kesälomien jälkeen viisi uutta työryhmää. Yhteensä 49 ammattiliittoa on ilmoittanut osallistumisestaan uuden keskusjärjestön selvitysvaiheeseen.
16.06.2015 09:05
AMMATTILIITOT

Perustettavat työryhmät ovat sääntö- ja hallintomalliryhmä, työmarkkinaedunvalvonnan ja yhteiskuntavaikuttamisen ryhmä, kansainvälistä toimintaa ja EU-vaikuttamista pohtiva työryhmä, koulutus- ja työvoimapolitiikan ryhmä sekä järjestöllistä toimintaa pohtiva työryhmä. Työtään jatkavat jo aiemmin toimintansa aloittaneet tulevaisuus- ja strategiatyöryhmä ja viestintäryhmä.

Hankkeessa mukana olevat liitot saavat pyynnön esittää jäseniä työryhmiin.

– Työryhmien tehtävänä on luodaan ehdotuksia uuden keskusjärjestön toimintaan, kertoo hankkeen projektipäällikkö Juha Heikkala.

Uusi keskusjärjestö -hankkeen ohjausryhmä keskusteli maanantaina selvitysvaiheen jatkosta. Ehdotuksia uuden keskusjärjestön sisällöllisiksi painopisteiksi työstetään jatkossa viidessä uudessa työryhmässä.

Myös hankkeen jalkauttaminen alueille ja liittoihin saa vauhtia syksyllä. Heikkala kertoo, että syksyn aikana hanketta on määrä esitellä liittojen omissa tapahtumissa ja kokouksissa.

– Samalla kuullaan eri toimijoiden mielipiteitä ja odotuksia selvityksestä ja sen etenemisestä. Alueellisen kiertueen järjestäminen on tärkeää, jotta voimme kertoa hankkeen etenemisestä ja tavoitteista liittojen aktiiveille. Avoin viestintä tukee hankkeen etenemistä.

Hankkeessa mukana olevat liitot edustavat noin 1,7 miljoonaa palkansaajaa ja yksinyrittäjää. Selvitystyöhön voi edelleen ilmoittautua mukaan.

Uuden keskusjärjestö -hankkeen etenemistä voi seurata nettisivuilla, jossa on julkaistu selvityshankkeeseen liittyvää aineistoa ja ajankohtaisia uutisia.