Uudet toimintatavat vakiintuvat
Pääluottamusmies kiertää paljon Osuuskauppa Hämeenmaan eri toimipaikoissa ja häntä pyydetään käymään niissä. HyviS-hankkeesta onkin pääluottamusmies Hely Saarelalle tullut tavallaan työväline, joka toimii työntekijän parhaaksi.
− Työpaikoilla käydessäni olen oppinut havaitsemaan, jos joku asia kaivertaa mieltä. Jos sitä ei oteta yhdessä puheeksi, niin voin käydä kahdenkeskisen keskustelun. Mitä varhaisemmassa vaiheessa ongelmat tulevat esille, sitä parempi. Niitä on helpompi hoitaa ennaltaehkäisevästi, Saarela muistuttaa.
− Kierrän paljon ja näen helposti, ovatko asiat OK. Välillä asiat selviävät keskustelulla, välillä jatkamme työhyvinvointiasiantuntija Jaana Kajasranta-Aleniuksen kanssa ratkaisujen hakua.
Osuuskauppa Hämeenmaan HyviS-hanke alkoi noin vuosi sitten ja se jatkuu ensi tammikuulle. Kuitenkin sekä Kajasranta-Alenius että Saarela toteavat yhdestä suusta, että hanke ei tosiasiallisesti lopu vaan valtaosa hankkeen asioista on muuttunut normaaliksi toiminnaksi.
Uusia toimintamalleja
Hämeenmaan hankkeen pajoihin on osallistunut 140 työntekijää kaupoista, ravintoloista ja liikennemyymälöistä. Pajatyöskentely tuotti 700 erilaista ideaa, joita on seulottu, otettu käyttöön tai kokeiltu.
Hämeenmaan HyviS-hanke osallistaa oman henkilöstön työelämän asiantuntijoiksi ja menetelmien kehittämisen osaajiksi. HyviS etsii ratkaisuja työelämän käännekohtiin. Näin käytännön innovaatioita kohdennetaan työkykyyn, motivaatioon, kriisiin ja muutokseen. Henkilökohtaisia käännekohtia voi olla esimerkiksi pitkältä sairauslomalta töihin palaaminen, uuden isomman vastuun saaminen tai nopea uralla nousu. Hankkeen innovaatiot sopivat melkeinpä jokaiseen käännekohtaan.
HyviS-hankeen tavoitteena on kehittää yhdestä viiteen uutta innovatiivista toimintamallia hyvän työelämän edistämiseen. Henkilöstön tyytyväisyys työhyvinvointitoimintaan on myös tavoitteena samoin kuin työterveystoiminnan uudistaminen ennaltaehkäisevämpään suuntaan. Työkykyä ylläpitävää toimintaa halutaan kohdentaa paremmin ja nopeuttaa. Ja lisäksi tavoitteena on hyviksi todettujen toimintamallien levittäminen valtakunnallisesti muiden yritysten käyttöön.
Moni idea päätyy toimintatavaksi
Osa erilaisissa työpajoissa syntyneistä ideoista on tavallaan entisten ideoiden ja käytäntöjen täsmentämistä, osa aivan uusia innovaatioita. Nyt näitä kokeillaan ja merkittävä osa ideoista on tarkoitus vakiinnuttaa normaaliksi Osuuskauppa Hämeenmaan toiminnaksi.
Hämeenmaan työhyvinvointiasiantuntija Jaana Kajasranta-Alenius nostaa esiin mm koeaikakeket. Tässä esimies käy jo koeaikana kehityskeskustelut ja viime kesänä sellaiset käytiin kesätyöntekijöiden kanssa. Tällä parisivuisella kysymyspatteristolla selviää esimerkiksi, olisiko kesätyöntekijä halukas suuntautumaan tälle alalle.
− Myös työn mukautus on toiminut jo vuosia ja sitä käytetään paljon. Tarvetta on pitkien sairauslomien jälkeen tai jos on tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Siirtyminen toisenlaiseen työhön helpottaa työntekijän tilannetta. Työn mukautus on näin isossa talossa suhteellisen helppoa, muistuttaa pääluottamusmies Hely Saarela.
Työnkiertoon voivat halukkaat ilmoittautua. Näin voi saada talon sisällä siirron toiseen työhön tai sitten voi kokeilla toista tehtävää määräaikaisesti. Työnkierto rikastuttaa omaa työtä, siitä saa ideoita ja oppii arvostamaan toisten työtä. Tämä kaikki motivoi ja työnilo kasvaa.
Kajasranta-Alenius nostaa esiin myös tuloskortin, joka jatkossa avaa tietoja sairauspoissaoloista, niiden kustannuksista, työterveyshuollon kuluista sekä työhyvinvoinnin kehittymisestä. Työhyvinvointiasiantuntijan mukaan Hämeenmaan sairauspoissaolot ovat vähentyneet.
− Enää ne eivät voi paljoa vähentyä, sillä normaalit flunssat tulevat joka vuosi. Meillä on myös siirrytty oman ilmoitukseen lyhyissä sairauslomissa. Ei ole mitään järkeä, että vatsatauti- tai flunssapotilas jonottaa lääkärille, kun hän samaan aikaa voi edistää levolla parantumistaan, Jaana Kajasranta-Alenius toteaa.
HyviS-lähettiläät tsemppaavat
HyviS-lähettiläitä kokeillaan Hämeenmaan kahdeksassa yksikössä. He vievät tietoa uusista työhyvinvoinnin toimintatavoista yksiköihinsä sekä ohjaavat ergonomiaan ja turvallisuuteen liittyvissä asioissa omassa toimipaikassaan.
HyviS-lähettiläät muistuttavat erilaisista mahdollisuuksista, tsemppaavat esimiehiä ja työntekijöitä sekä toimivat vertaistukena.
− Lähettiläät ovat tosi innoissaan tehtävästään. Lähettiläiden tapaamisissa käydään läpi kokemuksia eri toimialoilta ja opitaan toisilta. Koko HyviS-lähettiläiden tehtävä on yhdessä mietitty, pääluottamusmies Hely Saarela korostaa.
HyviS-lähettiläät ja heidän toiminta uusien ideoiden ja käytäntöjen välittäjinä on todettu tarpeelliseksi ja tavoitteena on HyviS-lähettilästoiminnan vakiinnuttaminen.
Aino Pietarinen