Useiden SAK:laisten jäsenten palkat nousevat huhtikuussa

Yli 185 000 SAK:laista saa palkankorotuksen huhtikuussa. Palkkoja korotetaan muun muassa valtiosektorilla, mekaanisessa metsäteollisuudessa ja maaseutuelinkeinoissa, rakennusaloilla sekä elintarviketeollisuudessa.
08.04.2013 15:56
Irmeli ja Keijo

Keskimäärin palkankorotukset ovat raamisopimuksen toisen kauden mukaiset 1,9 prosenttia. Esimerkiksi mekaanisessa metsäteollisuudessa palkankorotusten kustannusvaikutus on kuitenkin 1,6 prosenttia, koska toisen sopimuskorotuskauden pituus on 10 kuukautta raamisopimuksen mukaisen 12 kuukauden sijaan. Korotus on suhteutettu lyhyempään kauteen.

SAK:n esimerkkiperheiden jäsenistä palkankorotuksen saa sahatyöntekijä Keijo, joka kuuluu mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen piiriin. Kuhmolaisen Keijon työpaikalla sovittiin, että työehtosopimuksessa sovitun 0,9 prosentin yleiskorotuksen lisäksi kaikki työntekijät saavat myös 0,7 prosentin paikallisen erän yleiskorotuksena.

Keijon keskimääräinen kokonaispalkka vuoro- ja muine lisineen oli ennen korotusta 2 378 euroa kuukaudessa. Palkankorotuksen jälkeen Keijo tienaa keskimäärin 2 416 euroa eli 38 euroa aikaisempaa enemmän kuukaudessa.

Myös rakennusmaalari Susannan palkka nousee huhtikuussa, mutta hoitovapaan takia Susanna saa korotettua palkkaa vasta töihin palattuaan. Susannan palkka nousee silloin maalausalan yleiskorotuksen mukaisesti 1,9 prosenttia eli 2 112 euroon kuukaudessa.

SAK:laisten perheiden elämää voit seurata osoitteessa www.sak.fi/perheet. Tiivistelmät SAK:laisten alojen työehtosopimuksista löytyvät osoitteesta www.sak.fi/tessit.