s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Urakkana Eurooppa

Urakkana Eurooppa

Palkansaajat keskustelevat EU:n tulevaisuudesta

Urakkana Eurooppa - Palkansaaja ja EU:n tulevaisuus

(SAK, STTK ja Akava) SAK ja TSL järjestävät yhteistyössä STTK:n ja AKAVAn kanssa Urakkana Eurooppa -tiedotuskampanjan. Kampanjan tarkoituksena on käydä palkansaajaliikkeen sisäistä keskustelua Euroopan unionin tulevaisuudesta ja nostaa palkansaajien kannalta keskeisiä kysymyksiä EU:n tulevaisuudesta käytävän pohdiskelun keskipisteeseen.

Kampanjan kuluessa nousevat esille mm. EU:n laajuinen työmarkkinaosapuolien välinen dialogi ja sopimustoiminta, sen nykytila ja tulevaisuuden näkymät.

Keskustelua käydään myös EU:n laajentumisen vaikutuksista työmarkkinoihin ja laajemminkin palkansaajien hyvinvointiin. Laajentumisessa on kyse yhdestä unionin koko historian suurimmasta muutoksesta, joka koskettaa myös tavallista palkansaajaa herättäen kysymyksiä ja pelkojakin.

Jotta laajentuminen olisi mahdollista, on Euroopan unionia uudistettava. Tähän työhön on käynyt erityinen valmistelukunta, konventti, jonka työssä ovat mukana niin jäsen- kuin hakijamaidenkin hallitukset ja parlamentit yhdessä eurooppalaisten elinten kanssa. Konventin työ päättyy ensi vuonna, jonka jälkeen unionin uutta perustamissopimusta ryhdytään hiomaan. Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY ja sen jäsenjärjestöt, mm. SAK, STTK ja AKAVA, ovat mukana tässä haastavassa hankkeessa.

Suomalaisille palkansaajille on tärkeää, että EU:n laajeneminen ja syveneminen tapahtuu yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja työmarkkinoiden pelisääntöjen kunnioittamisen pohjalta. Ammattiyhdistysliike haluaa vaikuttaa siihen, että EU:n demokraattista päätöksentekoa vahvistetaan. Päätöksenteon tulee olla avointa ja läpinäkyvää, vain siten voidaan lisätä kansalaisten luottamusta unionin toimintaa kohtaan.

Tiedotuskampanjan kuluessa järjestetään 15 alueellista tilaisuutta eri puolilla Suomea. Valtakunnallisen kierroksen päätteeksi järjestetään yhteenvetotilaisuus maaliskuussa 2003.

Tilaisuuksissa alustajina kuullaan palkansaajakeskusjärjestöjen ja ammattiliittojen johtohenkilöitä ja asiantuntijoita, sekä EU:n tulevaisuuskysymyksiin perehtyneitä asiantuntijoita. Keskustelun tueksi on tuotettu kirja, jossa palkansaajajärjestöjen asiantuntijat pohtivat keskeisimpiä EU:n tulevaisuuteen liittyviä kysymyksiä.

– SAK: Matti Tukiainen, puh. 0400-600 099
– STTK: Pirkko Nikula, puh. 0400-843 081
– AKAVA: Markus Penttinen, puh. 040-772 8861
– TSL: Janne Ronkainen, puh. 040-776 8557