Ulkoistaminen uhkaa laatua

JHL:n vanhuspalvelukampanja ”ILOA ja Aikaa” vie työpaikoilla hyväksi havaittuja keinoja käytäntöön juuri samaan aikaan kun keskustelu vanhuspalvelulain henkilöstömitoituksista käy kuumana. JHL on kuitenkin huolissaan, ettei mitoituksen jälkeen paukkuja riitä enää vanhusten yksilöllisten tarpeiden toteuttamiseen.
18.09.2012 07:25 karhu admin
JHL:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mielestä kuntatyöntekijöiden asiantuntemus pitää ottaa käyttöön niin kuntapäättäjänä kuin työntekijänäkin.

– Jos yksi osa naulataan kiinni, niin minua pelottaa, että varsinkin tässä taloudellisessa tilanteessa, muut osat joutuvat kärsimään. Esimerkiksi kotipalvelun toimivuus on hirvittävän tärkeä osa vanhuspalveluita, JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta toteaa.

Eikä huolta helpota se, että Elorannan mukaan jo nyt kotipalvelun työntekijöillä on liian vähän aikaa vanhusta kohden ja että ikääntymisestä johtuvat velvoitteet vain kasvavat. Samaan aikaan lasten ja nuorten pahoinvointiin pitäisi löytää ratkaisuja, jotta tulevaisuudessa lasku ei nousisi kohtuuttomaksi.

Jarkko Eloranta puhuu hallinnon siiloutumisesta. Tarvittaisiin uudelleenorganisointia sekä parempaa koordinaatiota ja yhteistyötä eri hallinnonalojen välillä. Nyt jokainen hallinnonala on omassa siilossaan. Sosiaali- ja terveyshuollon uudistuksessa ollaankin hänen mukaansa menossa parempaan suuntaan.

Kuntauudistuksen aikalisä tarpeen

KuntauudistusJHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta on Elorannan mukaan jo hallinnollisesti niin iso asia, ettei siinä kannata hätiköidä. Ja on tärkeää, että henkilöstö on mukana tässä prosessissa.

– Ja sitten kun hallinnolliset päätökset on tehty, niin usein ajatellaan, että huh, nyt se on ohi. Tosiasiallisesti töiden organisointi ja työyhteisöjen niittaaminen yhteen ja uusien käytäntöjen kehittäminen vasta alkavat. Ja tässä pitäisi olla kaikkien työntekijöiden mukana, ei vain luottamushenkilöstön.

– Minusta olisikin äärettömän tärkeää viedä kuntauudistuskeskustelu työpaikoille. Siellä ovat todelliset työn tekemisen asiantuntijat, JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta korostaa.

Hyvinvointipalvelut rapautuvat

JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta on huolissaan kuntien kyvystä ja ehkä hieman halustakin tuottaa hyviä kuntapalveluja ja olla hyvä kuntatyönantaja.

– Kunta on edelleen suurin ja keskeisin kuntapalvelujen tuottaja, mutta vyörytystä on näkyvissä. Ensin yksityistetään palveluja, sitten poistetaan rahoitus. Kohta onkin hyvinvointiyhteiskunta tiensä päässä.

Julkiset palvelut ovat usein pitkiä prosesseja, joissa tarvitaan useita eri ammattilaisia. Jos osa ulkoistetaan, niin palvelukokonaisuudet monimutkaistuvat ja laadunvalvonta vaikeutuu.

Ulkoistamisissa ja yksityistämisissä on vähän irtioton makua

– Ulkoistamiset ja yksityistämiset ovat jo nyt johtaneet alipalkkaukseen, harmaa talous on lisääntynyt ja korruptio on pesiytymässä. Tässä tarvitaan lisää valvontaa.

– Kukaan ei mieti kokonaiskustannuksia. Tuli tilaajavastuulaki, mutta miten kävi TE-keskusten resurssien? Tai onko yksityisen terveydenhuollon lisääntymisen myötä alan valvonta lisääntynyt? Eloranta kysyy.

– Tässä on vähän irtioton makua! Tämä näyttää kunnanjohtajien ja johtavien virkamiesten projektilta. Kunnan korkeat päättäjät haluavat ulkoistaa, mutta kun kuntalaisilta kysytään, niin heillä on edelleen vankka luottamus julkisiin palveluihin. Kuntalaiset eivät selvästikään luota yksityisten palvelujen toimivuuteen, eikä kuntien kykyyn valvoa niitä.

Aino Pietarinen