s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työvoimapolitiikan uudistusten…

Työvoimapolitiikan uudistusten rahoitus varmistettava

SAK valtion vuoden 2006 talousarviosta

SAK edellyttää, että valtion talousarviossa osoitetaan varoja aktiiviseen työvoimapolitiikkaan ja muutosturvan toteuttamiseen. Aktiivisen työvoimapolitiikan voimavarat on Suomessa asteittain nostettava pohjoismaiselle tasolle ja työttömien aktivointiaste on nostettava hallitusohjelman mukaisesti 30 prosenttiin. Heinäkuun alussa voimaan tulleiden muutosturvaa koskevien lakiuudistusten toimeenpano on vaarassa vesittyä, jos toteuttamiseen ei voida osoittaa riittävästi työhallinnon voimavaroja. Sama koskee ensi vuoden alussa tehtävää työmarkkinatukiuudistusta.

Muutosturvan piiriin kuuluvista vähintään 20 000 henkilöllä on oltava mahdollisuus osallistua työvoimapoliittiseen koulutukseen. Lisäksi uusille työllistymisohjelmille on asetettava tiukat laatuvaatimukset ja niiden toteutumista on seurattava tarkasti.

Hallitus on päättänyt käyttää työvaltaisen toiminnan tukemiseen varatusta 150 miljoonasta eurosta 100 miljoonaa yli 54-vuotiaiden työllistymisen tukemiseen porrastetulla työnantajamaksujen alennuksella. Ratkaisun tavoitteena on pidettävä työllisyyden nostamista ja uudistuksen lähtökohtana on oltava kokoaikatyö, kuten SAK on edellyttänyt.

SAK:n mukaan lisämäärärahoja olisi suunnattava erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden katkaisuun. Työllistämistuki tulisi muuttaa joustavaksi palkkatueksi, jota myönnettäisiin työttömän työnhakijan palkkaavalle työnantajalle. Tuki olisi kiinteä euromäärä ja siksi sen vaikutus olisi suurin matalamman palkkatason aloilla. Työnantajille työllistäminen palkkatuella tulee tehdä samalla nykyistä yksinkertaisemmaksi hallintoa kehittämällä.

Osana köyhyyden vähentämistä on varauduttava poistamaan 1990-luvun laman aikaan työttömyysturvaan tehdyt leikkaukset. Työttömyysturvan peruspäivärahaan ja työmarkkinatukeen mahdollisesti tehtävät tasokorotukset on toteutettava niin, että lakisääteinen kytkentä ansioturvaan säilytetään. Sairausvakuutuksen rahoitusta uudistettaessa on pidettävä huolta siitä, ettei palkansaajien maksurasitus nettotasolla nouse eikä sairausvakuutuksen etuuksia heikennetä. Sosiaaliturvan kehittämisessä on SAK:n mukaan keskeistä edelleen ansioperusteisuus, lakisääteisyys ja kattavuus.

Investoinnit osaamiseen ovat parasta muutosturvallisuutta. Aikuiskoulutuksen keskeinen painopiste on tulevina vuosina oltava vähän koulutusta saaneiden oppimismahdollisuuksien parantaminen. Koko peruskoulun päättävälle ikäluokalle on varmistettava koulutustakuu ja erityistä huomiota on kiinnitettävä ammatillisen koulutuksen keskeyttämisen vähentämiseen.

SAK:n mukaan Suomen kilpailukykyä on vahvistettava panostamalla tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Globalisaation haasteista selviämiseksi on SAK:n aloitteesta aloitettua toimialojen elinkeinopoliittista vuoropuhelua jatkettava. Lisäksi tuloratkaisussa sovittujen liikenneinvestointien toteutuminen on varmistettava.

SAK:n tarkennettuja esityksiä valtion talousarvioon vuodelle 2006

Taustamuistio: SAK:n esityksiä valtion vuoden 2006 talousarvioon ja vuosien 2006-2009 määrärahakehyksiin (pdf)

Lisätietoja:
Ohjelmapäällikkö Sinikka Näätsaari, puh. (09) 7721 442 tai 040 731 2384