s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työvoiman tarvetta paikataan e…

Työvoiman tarvetta paikataan edelleen työvoiman venymisellä

SAK:laisten luottamusmiesten arvioiden mukaan työvoimaa ei edelleenkään palkata riittävästi. Työllisyysnäkymien heikentymisestä huolimatta työvoimatarvetta paikataan olemassa olevan työvoiman venymisellä. Keskimäärin 55 prosentilla työpaikoista – julkisella sektorilla jopa 75 prosentilla – on luottamusmiesten mukaan ollut kuluvan vuoden aikana vaikeuksia palkata työntekijä johonkin tehtävään. Tiedot käyvät ilmi SAK:n luottamusmieskyselystä, johon tämän vuoden aikana vastasi 847 SAK:laista luottamusmiestä.

Ekonomisti Erkki Laukkasen mukaan kyse ei ole yleisestä työvoimapulasta. Pulaa on joidenkin suppeiden alojen erityisasiantuntijoista, mutta se ei hänen mielestään ole ongelman ydin. Työpaikoilla tarvittaisiin laaja-alaisia yleisosaajia, tilapäistä työvoimaa ja aputyöntekijöitä, mutta niihin tehtäviin uutta työvoimaa ei palkata. Luottamusmiesten mielestä lisätyövoiman tarve on yleinen ja suurelta osin ammattitaidon tasosta riippumaton ilmiö.

Luottamusmieskyselyn mukaan henkilöstö- ja koulutussuunnitelmilla on onnistuttu vähentämään työvoiman saatavuuteen liittyviä ongelmia. Esimerkiksi teollisuudessa suunnitelmien avulla on vähennetty laaja-alaisten yleisosaajien saatavuuteen liittyviä ongelmia. Yksityisillä palvelualoilla ja julkisella sektorilla suunnitelmien vaikutukset näkyvät puolestaan erityisasiantuntijoiden rekrytointia koskevien ongelmien vähenemisenä.

Kaiken kaikkiaan luottamusmiehet arvioivat, että tilanne työpaikoilla on vaikeutumassa. Sen ohella, että lisätyövoiman palkkaaminen on pysähtynyt, ovat paikallisiin sopimuksiin liittyvät soveltamisongelmat lisääntyneet ja henkilöstön koulutustoiminta supistunut viime vuoteen verrattuna. Lisäksi työpaikan taloudellisia toimintaedellytyksiä koskevat odotukset ovat keväästä olennaisesti heikentyneet, eniten kunta-alalla.

Luottamusmiehet eivät myöskään usko, että perinteiset palkkaerot sukupuolten sekä tuotanto- ja hallintotyön välillä supistuisivat. Verrattuna vuoden takaiseen arvioon, kehityksen suunta näyttäisi luottamusmiesten mielestä viimeisen vuoden aikana olennaisella tavalla muuttuneen, ja johtavan nyt kohti suurempia palkkaeroja.

SAK:n luottamusmieskysely 2001 pdf-muodossa

Lisätietoja: ekonomisti Erkki Laukkanen, puh. 040-532 1777