s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työvaltaisen toiminnan tuki ha…

Työvaltaisen toiminnan tuki harhautumassa pätkätyön teettäjille

Lauri Ihalainen

SAK:n Lauri Ihalainen:

– Valmisteltu 2006 talousarvioesitys vastaa päälinjoiltaan SAK:n käsityksiä budjettipolitiikan painopisteistä. Hallitus on toteuttamassa myös tuloratkaisussa sovitut asiat, mikä lisää luottamusta sopimusyhteiskunnan toimivuuteen.

– Budjettiriihessä on tarkoitus päättää työvaltaisen toiminnan tuen yksityiskohdista. Hallitus on aiemmin tehnyt tärkeän linjauksen päättäessään, että tuki kohdistetaan nimenomaan kokoaikatyössä työskentelevien työllistämiseen, ei osa-aikaisten työpaikkojen synnyttämiseen. Esillä olleen luonnoksen parhaan vähennyshyödyn työnantajan kuitenkin saisi osa-aikatyöntekijän palkkaamisesta. Onkin tärkeää, että tämä epäkohta korjataan vastaamaan hallituksen aikaisempia linjauksia. Työvaltaisen toiminnan taloudellinen tukeminen ei saa kannustaa uuteen osa-aikaistamiseen jo ennestään pätkätyövaltaisilla palvelualoilla. Samalla on kuitenkin varmistettava, ettei tukimallista myöskään tule estettä siirtyä osa-aikaeläkkeelle.

– On myönteistä, että hallitus on lisäämässä aktiivisen työvoimapolitiikan voimavaroja, Muun muassa työmarkkinatuki on vähitellen muuttumassa pitkäaikaistyöttömien yhteiskuntatakuuksi. Työmarkkinatukiuudistus edellyttää kuitenkin työvoimatoimistojen toimintatapojen muuttamista: esimerkiksi työnhakusuunnitelmat on tehtävä lain edellyttämällä tavalla ja niiden sisältöä on parannettava. Myös työttömille työnhakijoille tarjottavien toimenpiteiden kuten työharjoittelun, työkokeilun, työvoimakoulutuksen tai tukityön laatua ja vaikuttavuutta on voitava parantaa nykyisestä. Uudistus ei saa merkitä pelkästään lisää velvollisuuksia työttömille &#;8211 myös itse toimenpiteitä on pystyttävä kehittämään työllistymistä paremmin tukevaan suuntaan.

– Työllisyyden parantaminen ja nuorten yhteiskuntatakuun toteutuminen on tärkein keino estää köyhyyttä ja syrjäytymistä. Budjettiriihessä on määrä päättää myös toimenpiteistä kaikkein vähävaraisimpien toimeentulon parantamiseksi. Tehokas keino köyhyyden lieventämiseen olisi ansiopäivärahojen tason parantaminen ja ansiopäivärahalle pääsyn helpottaminen. Myös asumistuen ehtojen parantaminen on tehokas instrumentti köyhien aseman parantamiseen. Lyhytaikaisenkin työn vastaanottamista tukisi asumistuen ehtojen lieventäminen niin, ettei pitkäaikaistyöttömien asumistukea heti leikattaisi työmarkkinatuelta työhön siirryttäessä. Toimeentulotuen asumisen omavastuun poistaminen olisi sosiaalipoliittisesti perusteltua.

Muistio: Matalapalkkatuki ei saa houkutella osa-aikaistamiseen

Ohjelmapäällikkö Sinikka Näätsaari, puh. 040 731 2384