Työttömyysturvauudistus sai haukut

Uunituore työttömyysturvauudistus herätti kiivasta kritiikkiä Tanskan ammattiliittojen keskusjärjestö LO:n edustajakokouksessa Aalborgissa. Edustajat toivoivat myös, että alipalkkaukseen puututtaisiin tehokkaammin.
24.11.2015 07:25 karhu admin
55-vuotias Lizette Risgaard on Tanskan LO:n ensimmäinen naispuolinen puheenjohtaja.

– Tanskalainen suojaverkko on niin harva, että moni solahtaa sen läpi. Kuka auttaa näitä ihmisiä, elleivät liitot? Liitot eivät ole oivaltaneet, että se on niiden tehtävä, sanoo Olaf Christensen ammattiliitto FOAsta, joka järjestää pääasiassa julkisen sektorin työntekijöitä.

Monien muiden Tanskan LO:n edustajakokousedustajien tavoin hän arvosteli kipakasti keskusjärjestön johtoa. Syynä on porvarihallituksen ja johtavien oppositiopuolueiden – muun muassa sosiaalidemokraattien – syyskuun lopussa solmima työttömyysturvasopimus.

LO:n johto on pääosin tyytyväinen uudistukseen, ja kentällä kenkä puristaakin juuri siitä. Uudistuksessa työttömyysturvaan osoitetaan runsaat 40 miljoonaa lisäeuroa, mutta vastavalmistuneiden nuorten päiväraha heikkenee tuntuvasti.

LO:n väistyvä puheenjohtaja Harald Børsting puolusti uudistusta sillä, että päivärahakausi pitenee monilla ja monet saavat entistä parempaa päivärahaa. Olaf Christensenin mielestä se ei kuitenkaan riitä.

– Nuoret ja muut heikot ryhmät joutuvat kärsimään. Se on katastrofi!

Tanskan työttömyyskorvaus on 90 prosenttia palkasta tai ylimmillään 110 euroa päivässä. Päiväraha on korkea niin sanotun flexicurity-mallin eli joustoturvan ansiosta. Yritysten on helppo irtisanoa työntekijöitä, ja työttömyyskorvaus on vastineeksi joustavuudesta hyvä.

Porvarihallitus karsi joustoturvamallia vuonna 2010 muun muassa puolittamalla työttömyysturvakauden neljästä vuodesta kahteen. Järjestelmä halutaan nyt palauttaa ennalleen.

Ryanair sai lähtöpassit

Monet kokousedustajat vaativat tiukempaa suhtautumista yrityksiin, jotka eivät maksa työehtosopimuksen mukaista palkkaa esimerkiksi Tanskassa työskenteleville ulkomaisille työntekijöilleen. LO:n uusi puheenjohtaja Lizette Risgaard lupasi tehostaa toimia, joita LO on jo käynnistänyt hänen varapuheenjohtajakaudellaan.

Toimet ovat kohdistuneet ennen kaikkea irlantilaiseen halpalentoyhtiö Ryanairiin, jolla oli tukikohdat Kööpenhaminassa ja Billundissa. Yhtiö kieltäytyi noudattamasta tanskalaisia työehtoja ja maksamasta tanskalaista palkkaa. LO vei jutun työtuomioistuimeen, joka asettui kesällä jokaisessa yksittäisessä kohdassa LO:n kannalle. Liitot ilmoittivat ryhtyvänsä työtaistelutoimiin Ryanairia vastaan, ja lopputulemana oli, että Ryanair siirsi koneensa pois Tanskan tukikohdistaan.Myös Suomen tilanne huomioitiin edustajakokouksessa. Tanskan sähkömiesliiton puheenjohtaja Jørgen Juul Rasmussen otti asian esille.

– Se on täyslaidallinen ay-liikettä vastaan. Suomi tarvitsee meidän liittojemme solidaarisuutta, Rasmussen sanoi.

Jonny Smeds, Aalborg