s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työttömyysturvaan ei heikennyk…

Työttömyysturvaan ei heikennyksiä

SAK:n hallitus

SAK:n hallitukselta tiukat reunaehdot työmarkkinajärjestöjen hallitusohjelmapaperiin

SAK hallitus hyväksyi maanantaina omalta osaltaan työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteisen kannanoton hallitusneuvottelijoille, mutta asetti sille tiukkoja reunaehtoja. SAK on siis valmis kolmikantayhteistyöhön työn ja työntekijöiden kohtaamisen parantamiseksi, mutta on sitä mieltä, ettei työttömyysturvan tason laskeminen ole keino päämäärään pääsemiseksi.

Työmarkkinajärjestöjen ns. kohtaantopaperissa todetaan halu arvioida ja kehittää työllistämistoimenpiteitä ja työttömyysturvaa kokonaisuudessaan työmarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi ja kohtaanto-ongelmien helpottamiseksi.

SAK:n hallitus korosti, että työttömyysturvan uudistamisessa pitää ottaa huomioon SAK:n viime kesän edustajakokouksen ja tuoreessa omassa hallitusohjelmatavoiteasiakirjassa mainitut kirjaukset työttömyysturvasta. SAK muun muassa edellyttää, että työttömyysturvan tasoa parannetaan luopumalla vaalikauden aikana ns. prosenttivähennyksestä eli maksettujen sosiaalivakuutusmaksujen vähentämisestä etuuden perustana olevasta palkasta.

Lisäksi SAK:n hallitus huomauttaa Suomen työttömyysvakuutusetuuksien olevan niin paljon jäljessä muihin Pohjoismaihin verrattuna, että hallitusohjelmassa asiassa on varauduttava rahallisiin lisäpanostuksiin.

SAK:n hallitus totesi lisäksi, että työvoiman liikkuvuuden esteenä ovat myös eräiden sopimusalojen matalat palkat ja työsuhteiden heikko laatu. SAK:n mielestä työllisyyden parantamisen suuri linja on tehdä työelämästä entistä houkuttelevampaa sen sijaan, että työttömyys- ja muuta sosiaaliturvaa lähdettäisiin heikentämään.