s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työttömyyskassa ei ole ammatti…

Työttömyyskassa ei ole ammattiliitto

Viime aikoina on lehdissä kirjoiteltu ammattiliiton ja pelkän työttömyyskassan jäsenmaksujen eroista. Kirjoituksista on saattanut jäädä epäselvä kuva ammattiliittojen ja työttömyyskassojen välisestä erosta. Työttömyyskassalla on merkitystä työntekijän elämässä silloin, kun hän on joutunut työttömäksi. Ammattiliittojen rooli on täysin toisenlainen – ne voivat tulla apuun jo sellaisessa vaiheessa, ettei työntekijän työttömyysuhka enää toteudukaan.

Ammattiliitot huolehtivat työntekijän eduista ja asemasta työelämässä. Eli siitä, että työntekijälle maksetaan sopimusten mukainen palkka ja että työnantaja noudattaa myös muita työehtoja, kuten sopimuksia työajoista, sairausajan palkasta, yli- ja vuorotyökorvauksista, lomista jne.

Ammattiliiton jäsen saa tarvitessaan liitoltaan myös työelämän asioita koskevaa neuvontaa ja maksutonta oikeusapua. Liitot tarjoavat monenlaisia muitakin etuja jäsenilleen, kuten alla olevasta vertailusta käy ilmi:

Ammattiliitto

– Työehdoista neuvotteleminen (palkankorotukset, työaika jne.)
– Oikeusapupalvelut työsuhdeasioissa
– Neuvonta ja avustaminen työsuhdeasioiden paikallisissa neuvotteluissa
– Luottamusmiespalvelut työpaikalla: avustaminen ja neuvonta
– Sosiaalietuuksien ajaminen ja puolustaminen
– Työsuojelu- ja työympäristöasiat
– Työttömyysturvan tasoon vaikuttaminen
– Työttömien etujen ja oikeuksien puolustaminen ja ajaminen
– Koulutusmahdollisuudet
– Jäsenlehti
– Lehtietu
– Vapaa-ajan tapahtumat
– Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet
– Alennukset mm. vakuutusmaksuista, matkustuspalveluista ja polttoaineista
– Muut jäsenedut, esim. edulliset lomapaikat, harrastekurssit jne.

Työttömyyskassa

– Työttömyysturvan maksatus

Työttömyyskassojen lakisääteinen tehtävä on hoitaa ansiosidonnaisen työttömyysturvan maksatus. Ne eivät neuvottele työehtosopimuksia, eivät ole kehittämässä työelämää eivätkä estämässä työehtojen heikennyksiä.

Ammattiliiton jäsenyys tuo mukanaan myös selvää rahaa: Suomen Yrittäjien vuonna 2000 tekemän selvityksen mukaan työntekijöillä, joita liittojen neuvottelemat yleissitovat työehtosopimukset koskevat, ovat palkat keskimäärin viisi prosenttia paremmat kuin sopimusten ulkopuolelle jäävillä.