s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työttömyyseläke ei saa olla ty…

Uutinen

Työttömyyseläke ei saa olla työnantajalle houkutteleva – Osa-aikaeläke antaa jatkoaikaa työelämässä (4.8.2000)

– Osa-aikaeläke on alkanut toimia tarkoitetulla tavalla. Parin kolmen vuoden aikana työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on alentunut samaa tahtia osa-aikaeläkkeiden yleistymisen kanssa, toteaa SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen. – Tämä viittaa siihen, että moni osa-aikaeläkkeelle päässyt on työajan lyhentämisen avulla saanut jatkoaikaa työelämässä ja pystynyt lykkäämään työkyvyttömyyseläkkeelle tai työttömyyseläkeputkeen joutumistaan.

Tänään julkistettu kansallisen ikäohjelman seurantaraportti kertoo, että ikääntyvät pysyvät aiempaa kauemmin työelämässä.

Kun työmarkkinajärjestöt joulukuussa 1997 sopivat osa-aikaeläkkeen alaikärajan laskemisesta määräajaksi 56 vuoteen, perusteluna oli halu parantaa vanhempien työntekijöiden mahdollisuuksia jatkaa työelämässä ja välttää joutumista työkyvyttömyyden takia kokonaan työelämän ulkopuolelle.

– Osa-aikaeläke on esimerkki sellaisista työelämän joustoista, jossa myös työntekijän etu otetaan huomioon. Työnantaja, joka sallii työntekijälle työajan lyhentämisen avulla mahdollisuuden osa-aikaeläkkeeseen, toteuttaa myös lupauksia ikääntyvien arvostuksesta työelämässä, Kallinen toteaa. Työpaikoilla osa-aikaeläke nähdään myönteisenä keinona vähentää työn rasittavuutta. SAK:n keväällä 2000 tehdyn jäsenkyselyn mukaan neljä viidestä työntekijästä suhtautui siihen myönteisesti ja yhdeksän kymmenestä arvioi työantajan olevan samalla kannalla.

Kallinen pitää myös tärkeänä, ettei työttömyyseläke ole työnantajalle houkutteleva vaihtoehto päästä eroon ikääntyvistä työntekijöistään. – Tähän on onneksi jo pyritty tekemällä työttömyyseläkkeestä työnantajille aiempaa kalliimpi työnantajan maksuosuutta nostamalla. Työttömyyseläkkeistä keskusteltaessa painopisteen on oltava nimenomaan työnantajan vastuussa ja työelämän kehittämisessä niin, että myös ikääntyvät jaksaisivat työelämässä nykyistä pidempään. Työnantajan irtisanomia ikääntyviä työntekijöitä ei sen sijaan saa rangaista ja syyllistää työttömäksi joutumisestaan, Kallinen korostaa.

Lisätietoja: sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen, puh. (09) 7721 444 tai 040 500 2417