s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työttömyyden kasvu ja pitkitty…

Työttömyyden kasvu ja pitkittyminen on torjuttava

SAK:n hallitus

SAK:n hallitus varoittaa toistamasta viime laman virheitä

SAK varoittaa, ettei nykyisen laman aikana saa tehdä samaa virhettä kuin tehtiin 1990-luvun lamassa eli päästettiin työttömyys rajuun kasvuun ja pitkittymään. Järjestön hallitus muistutti maanantaisessa kokouksessaan, että pitkäaikaistyöttömyyden alentaminen tulee myöhemmin paljon vaikeammaksi ja kalliimmaksi kuin työn ja aktiivitoimenpiteiden tarjoaminen nyt.

SAK kantaa erityistä huolta nopeasti kasvavasta nuorisotyöttömyydestä ja sen seurauksena nuorten syrjäytymisestä.

Talousnäkymät ovat synkentyneet nopeasti erityisesti rakennusalalla ja vientivetoisessa teollisuudessa sekä niiden alihankintaketjuissa. SAK:n mielestä talouspolitiikan päälinjojen tulee olla kotimarkkinoiden kysynnän edistäminen, työvoiman osaamisen parantaminen ja kuntapalvelujen turvaaminen. SAK on omalta osaltaan valmis osallistumaan sellaisiin kokoaviin työmarkkinaratkaisuihin, joilla luodaan ennustettava ja vakaa näköala yli laman. Nyt jos koskaan olisi tarvetta sellaisille palkka- ja finanssipoliittisille ratkaisuille, joilla turvataan työllisyyden sekä ostovoiman kehitys.

Edessä olevan talouslaman aikana sekä yritysten että yhteiskunnan tulisi investoida työvoiman osaamiseen. Kun talouden kasvu taas käynnistyy, tulee osaavalle työvoimalle olemaan kysyntää. SAK pitää perusteltuna sitä, että valtaosa ensi budjettiriihen menojen uudelleenkohdennuksista tehdään työvoimapolitiikkaan ja aikuiskoulutuksen uudistamiseen. Hallitus leikkasi työvoimapolitiikan määrärahoja viime budjettiriihessä ja nyt nämä leikkaukset tulee perua. Hallituksen on lisäksi pikaisesti varauduttava vielä tälle vuodelle lisäämään määrärahoja, jotta työvoimapalveluita ja koulutusta voidaan lisätä lomautetuille ja irtisanottaville. Yksi konkreettinen keino on lisätä yhteishankintakoulutusta.

Kuntien peruspalvelujen tuottaminen on ajautumassa taloudellisessa mielessä suuriin vaikeuksiin. SAK ei hyväksy sitä, että kuntien henkilöstön työehtojen parantaminen koplattaisiin kuntien saamiin valtionosuuksiin. Kuntien palvelutuotanto on turvattava yli laman verotuksen, lainanoton ja valtionosuusjärjestelmän avulla, ei henkilöstön työehtoja heikentämällä. Valtionosuuksien lisäämisen vastineeksi tulee edellyttää kuntarakenteen järkeistämisen määrätietoista jatkamista PARAS-hankkeen puitteissa.