Työttömille turvattava oikeus henkilökohtaiseen palveluun
Niukoista resursseista huolimatta TE-toimistojen on tarjottava työttömille henkilökohtaista palvelua, sanoo SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen. Hän korostaa, että työvoimapalveluja kehitettäessä lähtökohtana pitää olla asiakkaan tarpeet.
Valtio säästää ja tämä näkyy myös työvoimapolitiikan resursseissa. TE-toimistoissa työntekijöiden määrä on vähentynyt ja yhä useampi työtön ohjataan käyttämään sähköisiä palveluita.
– Sähköisten palvelujen kehittäminen on hyvä asia. Sähköinen ja henkilökohtainen palvelu eivät kuitenkaan saa olla toisiaan poissulkevia, kuten nykyään valitettavasti usein on, Pirjo Väänänen sanoo.
Hän korostaa, että resurssien supistumisesta huolimatta työttömille on kyettävä tarjoamaan asianmukaiset ja riittävät palvelut. TE-toimiston tehtävänä on helpottaa uuden työn löytymistä ja auttaa työtöntä päivittämään osaamistaan.
– Työttömien yksilöllisten tarpeiden huomioiminen maksaa, mutta samalla se nopeuttaa työllistymistä. Tämä tulee pitkällä aikavälillä koko yhteiskunnalle edullisemmaksi kuin työttömyyden pitkittyminen.
Vaikeasti työllistyville moniammatillista tukea
Vaikeasti työllistyviä palvelevien yhteispalvelupisteiden toiminta laajeni vuoden alusta koko maahan. Niihin on koottu saman katon alle TE-toimistojen, Kelan ja kuntien sosiaali- ja terveystoimien palveluja.
– Vaikeasti työllistyvät, kuten pitkäaikaistyöttömät, tarvitsevat moniammatillista tukea, jotta heidän työllistymisensä olisi mahdollista. Yhteispalvelupisteistä on saatu hyviä kokemuksia, sanoo Pirjo Väänänen.
Hallitus on lisännyt kuntien vastuuta pitkäaikaistyöttömien työllistämisessä. Tämä ei Väänäsen mukaan onnistu ilman, että kunnille taataan riittävät voimavarat hoitaa oma osuutensa työvoimapolitiikassa.
SAK:n työvoimapolitiikkaan ja työllisyyteen liittyvistä tavoitteista voit lukea lisää Hyvää (t)yötä Suomi -asiakirjasta.