s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työterveyslaitoksen toiminta o…

Juha Antila

Työterveyslaitoksen toiminta on turvattava

SAK:n mielestä Työterveyslaitoksen toiminta itsenäisenä tutkimuslaitoksena on turvattava nykyisin resurssein. Työterveyslaitos tuottaa ainoana tahona Suomessa laaja-alaista työhyvinvointia koskevaa tietoa, jolla on tärkeä merkitys työelämän kehittämistoimissa.

Alivaltiosihteeri Timo Lankisen johtama työryhmä julkaisi tänään valtion tutkimuslaitosten asemaa koskevan selvityksen, jossa ehdotetaan Työterveyslaitoksen yhdistämistä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen THL:ään. SAK:n kehittämispäällikön Juha Antilan mielestä yhdistäminen merkitsisi käytännössä monien Työterveyslaitoksen toimintojen alasajoa.

– Työterveyslaitoksen monipuolista osaamista työhyvinvointikysymyksissä arvostetaan Suomen lisäksi ympäri maailmaa. Kansainvälisen huippututkimuksen lisäksi laitos tarjoaa myös työpaikkojen tarpeista lähtevää soveltavaa tutkimusta ja kehittämispalveluita työpaikoille. Työterveyslaitos on myös ainoa tutkimuslaitos Suomessa, joka tutkii työtapaturmien syntyä ja niiden ehkäisemistä. Tällaisen tietopohjan häviäminen olisi valtava menetys Suomen työelämälle ja vaikuttaisi kielteisesti mm. työurien pidentämistä koskeviin hankkeisiin, Juha Antila painottaa.

Antila korostaa myös Työterveyslaitoksen merkitystä työterveyshenkilöstön kouluttajana. Laitos on tarjonnut koulutusta lähes kaikille työterveyshuollon ammattilaisille Suomessa. THL:llä ei vastaavaa koulutusta ole.

Hallitusohjelmaan sisältyvän kansallisen työelämän kehittämisstrategian tavoitteena on kehittää suomalaisesta työelämästä Euroopan paras vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on Juha Antilan mukaan erittäin kunnianhimoinen eikä voi toteutua, jos Työterveyslaitos ei ole mukana kantamassa omaa tehtäväänsä näissä talkoissa. Laitokselle on kaavailtu merkittävä rooli strategian toimeenpanossa.

Ruotsin virheet eivät saa toistua

Juha Antilan mukaan Suomessa ei pidä sortua samaan virheeseen, joka tehtiin Ruotsissa viisi vuotta sitten, kun työelämän tutkimuslaitos Arbetslivinstitutet lakkautettiin.

– Ruotsin hallitus perusteli lakkauttamista sillä, että työelämän tutkimustietoa voidaan tuottaa myös yliopistoissa ja korkeakouluissa. Käytännön kokemukset ovat kuitenkin osoittaneet, että Arbetslivsinstitutetin toiminnan lopettaminen vähensi työelämän tutkimustoimintaa radikaalisti, Antila toteaa.

Lisätietoja:

• Kehittämispäällikkö Juha Antila, puh. 050 575 1790