s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työtekijät ja yrittäjät yhtä m…

Uutinen

Työtekijät ja yrittäjät yhtä mieltä yleissitovuudesta: Villien työnantajien noudatettava työehtosopimusten vähimmäisehtoja (17.4.2000)

Useampi kuin kahdeksan kymmenestä (84 %) suomalaisesta uskoo, että työnantajien on noudatettava työntekijöiden kohtelussa samoja vähimmäisehtoja, kuului työnantaja sitten oman alansa työnantajaliittoon tai ei. Työntekijäväestön ohella yrittäjät itse ovat asiasta erityisen vakuuttuneita: peräti 88 prosenttia työntekijöistä ja yrittäjistä pitää kohtuullisena, että järjestäytyneet ja järjestäytymättömät työnantajat noudattavat samoja vähimmäistyöehtoja. Tämä käy ilmi Suomen Gallupin tutkimuksesta, johon viime viikon tiistaina ja keskiviikkona (11.-12.4.) haastateltiin puhelimitse yhteensä 500 yli 15-vuotiasta suomalaista.

Kansalaiset pitävät selvänä myös sitä, että samaa työtä tekeville työntekijöille kuuluvat samat vähimmäistyöehdot riippumatta siitä, ovatko he vakituisessa työsuhteessa työnantajaan vai vuokratyöntekijöitä. Näin vastaa lähes kahdeksan kymmenestä suomalaisesta (78 %) ja täsmälleen yhtä suuri osa yrittäjistä (78 %). Työväestöstä peräti 89 prosenttia korostaa vuokratyöntekijöiden ansaitsevan samat vähimmäistyöehdot kuin vakituisessa työsuh-teessa työskentelevilläkin on.

Viime viikolla tehdyn puhelinkyselyn ohella Suomen Gallup on viiden vuoden ajan säännöllisesti puolivuosittain seurannut suomalaisten näkemyksiä erilaisista työmarkkina-aiheista. Selvityksistä käy ilmi, että usko työehtosopimuksiin vähimmäisturvan takaajina on vakiintunut korkealle tasolle. Tämänkeväiseen Työmarkkinailmastotutkimukseen haastateltiin helmi-maaliskuussa 1005 suomalaista.

Peräti 84 prosenttia suomalaisista uskoo, että työsuhteen vähimmäisehdoista tulee sopia työehtosopimuksin, sillä yksittäinen työntekijä ei pysty tasavertaisesti sopimaan palkastaan työnantajan kanssa. Työehtosopimusten merkitys tunnustetaan kaikissa väestöryhmissä. Erityisen tärkeänä työehtosopimusten antamaa vähimmäisturvaa pitävät SAK:n ja STTK:n jäsenet, mutta myös yrittäjien enemmistö (54 %) pitää tärkeänä, että työsuhteen vähimmäisehdoista sovitaan työehtosopimuksin.

Kolme neljästä suomalaisesta (73 %) uskoo, että työntekijät ovat heikoilla, jos palkoista ja muista työsuhteen ehdoista sovitaan kokonaisuudessaan työpaikoilla. Vain kolmannes (35 %) olisi valmis antamaan työnantajalle oikeuden palkata työntekijä työsuhteeseen niillä ehdoilla, joilla tämä työtä suostuu tekemään, ilman mitään työehtosopimuksia.

Lisätietoja: Suomen Gallup, tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, puh. 040 557 2393 SAK:n tiedotuspäällikkö Sari Aalto-Matturi, puh. (09) 7721 358