s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työsopimuslakikomitean työtä j…

Työsopimuslakikomitean työtä jatkettava (8.11.1999)

SAK:n hallitus arvioi maanantaisessa kokouksessaan työsopimuslakikomitean puheenjohtaja Tiitisen tekemää kompromissiesitystä keskeisiin komitean työtä jarruttaneisiin kiistakysymyksiin. SAK pitää puutteena, ettei edustavimman työehtosopimuksen periaate sisälly esitykseen. Hallitus on myös huolissaan siitä, miten vuokratyöntekijöiden asema ja työehdot voidaan jatkossa turvata. Puutteista huolimatta SAK:n hallitus katsoo kuitenkin, että työsopimuslakikomitean työtä tulee jatkaa.

Hallitus myönsi kokouksessa myös Euroopan Ammatilliselle Yhteisjärjestölle EAY:lle valtuudet neuvotella vuokratyötä koskevasta puitesopimuksesta Euroopan teollisuuden ja työnantajain keskusjärjestö UNICEn ja julkisten yritysten Euroopan keskuksen CEEP:in kanssa. SAK:n hallitus korosti, että vuokratyötä tekevien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi on tärkeää, että vuokratyötä tekevien työsuhteen ehdot määräytyvät samalla perusteella kuin vuokratyövoimaa käyttävän yrityksen palveluksessa olevien työntekijöiden. Vuokratyöntekijän työllistymistä pysyvään työsuhteeseen käyttäjäyrityksen palveluksessa ei saisi millään tavalla rajoittaa. Vuokratyötä ei myöskään tulisi voida käyttää korvaamaan pysyvän työvoiman tarvetta.

SAK:n hallitus vahvisti kokouksessaan 1. marraskuuta Kiljavalla pidetyn strategiaseminaarin johtopäätökset keskusjärjestön ja liittojen yhteistyöstä tulevalla liittokierroksella.