s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työsopimuslakikomitealle lisäa…

Työsopimuslakikomitealle lisäaikaa (4.10.1999)

– Työsopimuslakikomitea ei näytä saavan todellisia uudistuksia aikaan. Vaikka komiteassa on käyty laajaa keskustelua työelämän muutoksista, se ei näy lainmuutosehdotuksissa. Työsopimuslain uudistaminen uhkaakin jäädä luonteeltaan tekniseksi lain virtaviivaistamiseksi. Komitealla on enää lokakuu työskentelyaikaa, mutta tämä ei riitä, vaan komitea tarvitsee työn loppuunsaattamiseksi vielä muutaman kuukauden lisäajan, sanoi SAK:n pääjuristi Kirsti Palanko-Laaka tänään Turussa.

Palanko-Laakan mukaan komitean toimeksiannon taustalla on ollut erityisesti epätyypillisistä työsuhteista ja yritysten rakennemuutoksista aiheutuvat ongelmat. SAK onkin edellyttänyt komitean ottavan kantaa työvoiman käytön pelisääntöihin, työntekijöiden työsuhdeturvaan, työehtosopimusten yleissitovuuteen ja työntekijöiden asemaan yritysten organisaatiomuutoksissa.

– Lähtökohtana on, että työsopimuslaki rakentuu edelleen työntekijän suojeluperiaatteelle ja antaa työntekijöille vähimmäissuojan työsuhteessa. SAK ei vastusta työelämän välttämättömiä muutoksia, mutta niissä on otettava huomioon työntekijöiden edut, Palanko-Laaka painotti.

Vaikka tulopoliittisen sopimuksen mahdollisuudet ovat rauenneet, komitea joutuu osastopäällikkö Palanko-Laakan mukaan joka tapauksessa ratkaisemaan yleissitoviin työehtosopimuksiin liittyvät ongelmat. Ratkaisun tekoa helpottaa kuitenkin se, että ongelmat nähdään pitkälti samanlaisina eri tahoilla.

– Uusia ratkaisuja joudutaan hakemaan erityisesti siksi, että yleissitovuuden määrittelyssä käytettävät tilastot ovat epäluotettavia ja viranomais- ja tuomioistuinmenettely vaarantavat nykyisellään sekä työntekijöiden että työnantajien oikeusturvaa. Järjestelmä ei täytä tällä hetkellä oikeusvarmuuden vaatimuksia. Kansainväliset vertailut osoittavatkin, että työehtosopimusten ulottuminen järjestäytymättömiin yrityksiin on Suomea kattavampaa monessa alhaisemman järjestäytymisen maassa, Palanko-Laaka totesi.

Lisätietoja: osastopäällikkö Kirsti Palanko-Laaka puh. 0400 – 511 026