s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työsopimuslaista hyvä kompromi…

Työsopimuslaista hyvä kompromissi (14.9.2000)

Ministerit Filatov ja Niinistö ovat päässeet yhteisymmärrykseen työsopimuslain kiistellystä työntekijöiden vähimmäissuojaa ja yleissitovuutta koskevasta kohdasta. Ennakkotietojen mukaan työntekijöiden vähimmäissuoja vahvistuu, kun jatkossa työehtosopimusten yleissitovuutta arvioidaan paitsi työnantajajärjestäytymisen, myös työntekijöiden järjestäytymisen ja sopimustoiminnan vakiintuneisuuden kannalta.

Arviointiperusteiden laajentuminen työmarkkinajärjestöjen laajasti kannattamalla tavalla tuo jatkossa aikaisempaa parempaa sopimusturvaa ja oikeusvarmuutta niin työntekijöille kuin yrityksillekin. SAK pitääkin ratkaisua hyvänä kompromissina. Lopulliset arviot on kuitenkin syytä esittää sen jälkeen, kun valtioneuvosto on kokonaisuudessaan ottanut asiaan kantaa.

SAK:n hallitus on kutsuttu ylimääräiseen kokoukseen ensi maanantaiksi. Tuolloin tarkoituksena on arvioida tarkemmin työsopimuslain uudistusta ja hallituksen kahden työmarkkina-asioita pohtineen työryhmän työn tuloksia sekä niiden vaikutuksia syksyn tuloneuvotteluihin.