s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työpaikoilla keskusteltiin irt…

Työpaikoilla keskusteltiin irtisanomisista ja yritysten yhteiskuntavastuusta

Työn puolesta 12.12.2003

Yritysten yhteiskuntavastuusta, irtisanomisista ja työelämän reiluista pelisäännöistä on tänään keskusteltu SAK:laisilla työpaikoilla kaikkialla Suomessa. Keskustelujen toteutus on vaihdellut liitosta ja työpaikasta toiseen. Osassa työpaikoista on päivänä aikana käyty keskusteluja ja neuvotteluja työnantajien ja luottamusmiesten kesken, osassa taas on järjestetty laajempia henkilöstön ja työnantajien välisiä keskustelutilaisuuksia.

Liitot kokoavat tiedot omassa kentässään järjestetyistä tilaisuuksista. SAK:ssa tarkoituksena on koota mielenilmauspäivän keskusteluista yhteenveto alkuvuoden aikana.

Päivän aikana on myös kerätty nimiä vetoomukseen työn puolesta. Näin on haluttu antaa mahdollisuus vedota irtisanomisia vastaan ja työelämän reilumpien pelisääntöjen puolesta myös niille, jotka eivät pääse osallistumaan mielenilmauspäivän työpaikkatilaisuuksiin.

Tietoja päivän kuluessa kerättyjen nimien määrästä kootaan viikonlopun ja alkuviikon aikana. Nimien kerääjät eri puolilla Suomea ovat kuitenkin jo päivän mittaan raportoineet, että vetoomus on saanut paljon vastakaikua suomalaisilta ja allekirjoituksia on vetoomuslistalle ollut helppo saada. Ongelmana on pikemminkin ollut se, kuinka paljon nimiä yhden päivän aikana ylipäätään ehditään kerätä. Nimien kerääjiä on tänään ollut liikkeellä toista tuhatta. Nimiä on kerätty aamun työmatkalaisilta sekä puolen päivän molemmin puolin kaduilla ja toreilla ympäri Suomea.

Vetoomuksen on voinut allekirjoittaa myös internetissä. Internetiin oli perjantaina klo 16 mennessä tullut jo lähes 30 000 nimeä. Noin tuhat oli lisäksi osallistunut vetoomukseen tekstiviestillä.

Mielenilmauspäivällä palkansaajat halusivat nostaa irtisanomiset ja yritysten yhteiskuntavastuun yleiseen keskusteluun. Palkansaajat halusivat samalla haastaa työnantajat keskustelemaan siitä, millä tavoin henkilöstön työsuhteet turvataan, henkilöstön osaamisesta ja jaksamisesta huolehditaan, ja miten työpaikalla voidaan päästä rehteihin pelisääntöihin ja aitoon yhteistoimintaan. YT-lakia on palkansaajien mielestä kehittävä niin, että se velvoittaa työnantajat suurempaan vastuuseen työntekijöistään.

– Johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099

– Viestintäpäällikkö Sari Aalto-Matturi, puh. 0400 508 234

SAK:n Internet-palvelun mielenilmaussivuilta löytyy mm. tietoa siitä, miten eri liitot ovat ilmoittaneet osallistuvansa 12.12. mielenilmauspäivään, esimerkkejä liittojen tilaisuuksista eri puolilla Suomea, tietoa alueellisista nimienkeruupisteistä sekä mielenilmaukseen liittyvää muuta materiaalia.

– Palkansaajajärjestöjen yhteisen haasteen pääsee allekirjoittamaan kaikkien kolmen keskusjärjestöjen nettisivuilta, suora osoite on http://www.sak.fi/ajankohtaista_mielenilmaus.shtml?3673.

– ”Työn puolesta” -tekstiviesti numeroon 0400 312 727 maksaa normaalin tekstiviestin verran.