s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työntekijöiden yhdenvertaisuus…

Työntekijöiden yhdenvertaisuus edellyttää tilaajavastuun toteuttamista

Kirsti Palanko-Laaka

SAK:n johtaja Kirsti Palanko-Laaka:

Eduskunta edellytti hyväksyessään työsopimuslain vuonna 2001 työministeriön valmistelevan selonteon työlainsäädännön toimivuudesta ja erityisesti uuden työsopimuslain vaikutuksista. Tänään eduskunnalle annettu selonteko osoittaa, että uudella työsopimuslailla on ollut myönteisiä vaikutuksia työntekijöiden asemaan. Erityisesti niistä voi mainita yleissitovuusjärjestelmän vahvistamisen, vuokratyön vähimmäisehdot ja epätyypillisissä työsuhteissa työskentelevien aseman parantamisen.

Työelämän selonteko on valmisteltu kolmikantaisesti. Työmarkkinaosapuolet ovat olleet yksimielisiä niistä kehittämistarpeista, joita on sisällytetty selonteon johtopäätöksiin. Niissä korostuu erityisesti työsuhteisen työn ja yrittäjyyden tai muiden uusien työntekomuotojen rajanveto-ongelmat, määräaikaisissa työsuhteissa työskentelevien asema samoin kuin työntekijöiden asema yritysjärjestelytilanteissa ja kilpailuttamisessa.

Selonteossa korostetaan monin paikoin työntekijöiden yhdenvertaista kohtelua. Tämä edellyttää sitä, että Suomen työlainsäädännön ja työehtosopimusten vähimmäistyöehdot turvataan täällä työskenteleville ulkomaalaisille työntekijöille. Tämän takaamiseksi SAK edellyttää työministeriön kolmikantaisessa valmistelussa toteutettavaksi ns. tilaajavastuuta, joka merkitsee pääurakoitsijan vastuuta siitä, että työlakeja ja työehtosopimuksia noudatetaan koko alihankintaketjussa. Lisäksi on toteutettava työmarkkinajärjestöjen kanneoikeus työehtosopimuksien rikkomisissa.

Työministeriön tiedote ja selonteko kokonaisuudessaan (linkki selontekoon löytyy tiedotteen lopusta)

Johtaja Kirsti Palanko-Laaka, puh. 0400 511 026