Työntekijöiden hyväksikäyttö lisääntyy

Tuoreen tutkimuksen mukaan poliisin tutkimien hyväksikäyttötapausten määrä on lisääntynyt merkittävästi. SAK suunnittelee matalan kynnyksen neuvontapisteen avaamista palvelemaan ulkomaisia työntekijöitä. Tutkimuksen valossa sille on kysyntää.
15.04.2014 06:54 karhu admin

Tänään ilmestyneen Palkkatyöläisen teemana ovat nykypäivän orjat. He ovat ulkomaalaisia työntekijöitä, joita työnantajat kohtelevat kaltoin. Pahimmissa tapauksissa voidaan puhua ihmiskaupasta.

Toissa viikolla julkistetun Euroopan kriminaalipoliittisen instituutin HEUNIn ulkomaalaisten työntekijöiden hyväksikäyttöä Suomessa koskevan tutkimuksen mukaan poliisin tutkimien hyväksikäyttötapausten määrä on lisääntynyt merkittävästi. Vuonna 2012 ihmiskauppaan, törkeään ihmiskauppaan ja kiskonnantapaiseen työsyrjintään liittyviä esitutkintoja tehtiin 65. Vuonna 2007 tutkintoja oli 17.

Tilastot näyttävät vain jäävuoren huipun, sillä uhrit hakevat apua harvoin. Ulkomaalaiset työntekijät eivät tunne oikeuksiaan eivätkä tiedä mistä voisivat saada apua.

Ammattiliitoissa on kosolti tietoa työntekijöiden hyväksikäytöstä ja tapauksia on ollut myös julkisuudessa. Ammattiliittojen mahdollisuudet puuttua kaltoin kohteluun ovat kuitenkin vähäiset, jos työntekijä ei ole ammattiliiton jäsen. Jäseniäkin on vaikea auttaa, sillä yksittäisen työntekijän kynnys perätä oikeuksiaan ja nostaa kanne työnantajaa vastaan on korkea.

Pisteessä neuvottaisiin kaikkia työntekijöitä riippumatta siitä ovatko he ammattiliiton jäseniä tai laillisesti tai laittomasti maassa. HEUNIn tuoreen tutkimuksen valossa tällaiselle neuvontapisteelle on huutava tarve.

Lainsäädäntömuutoksiakin tarvitaan. SAK on ajanut ammattiliittojen kanneoikeutta jo pitkään. Kanneoikeus antaisi liitoille mahdollisuuden nostaa kanne kaltoin kohdeltujen työntekijöiden puolesta.

Pirjo Pajunen