s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työntekijät mukaan työterveysh…

Työntekijät mukaan työterveyshuollon suunnitteluun

Uusi laki voimaan 2002

Uusi työterveyshuoltolaki tulee voimaan vuoden 2002 alusta. Laki edellyttää, että työterveyshuolto on järjestettävä kaikille työntekijöille työsuhteen muodosta riippumatta. Jatkossa vuokratyöntekijöillä, osa-aikatyöläisillä tai erilaisissa määräaikaisissa työsuhteissa työskentelevillä on oikeus työterveyshuoltoon.

Uutta on myös, että työaikajärjestelyt, kuten lepoajat, yötyö, ylityöt ja työn tauotukset, määrittelevät työterveyshuollon laajuutta ja sisältöä. Työnantajan on entistä tarkemmin ilmoitettava työaika- ja henkilöstötiedot työterveyshuollolle.

Työnantajan velvollisuus on huolehtia siitä, että työterveyshuollon henkilökuntaa on riittävästi toteuttamaan lakisääteiset työterveyshuollon tehtävät. Työnantajan on myös varmistuttava siitä, että työterveyshuollon toiminta todella vaikuttaa työntekijöiden ja työyhteisön terveyteen. Toiminnan on perustuttava moniammatilliseen yhteistyöhön, eikä vain lääketieteellisiin terveystarkastuksiin.

Työntekijät suunnittelemaan

Nykyisen lain mukaan työnantaja on voinut tehdä työterveyshuoltoa koskevan sopimuksen suullisesti, mikä on vaikeuttanut työterveyshuollon valvontaa. Uudessa laissa edellytetään sopimukselta kirjallista muotoa. Sopimus on myös pidettävä nähtävillä työpaikalla ja siitä on ilmettävä työterveyspalvelujen sisältö ja laajuus.

Merkittävä uudistus on, että jatkossa työntekijät on otettava mukaan työterveyshuollon toiminnan suunnitteluun. Uudistetussa laissa työantaja velvoitetaan käsittelemään työterveyshuoltotoiminnan aloittamiseen, muuttamiseen tai muuhun järjestämiseen olennaisesti vaikuttavat asiat aina yhteistoimintamenettelyssä. Työntekijöillä tai heidän edustajallaan on oikeus olla mukana valmistelemassa työterveyshuollon toimintasuunnitelmaa. Tämä asiakirja määrittelee työterveyshuoltosopimuksen ohella palvelujen sisältöä ja laajuutta.

Yhteistoimintaa on laajennettu myös pienyritysten osalta. Pienissä yrityksissä, joissa ei ole työsuojelutoimikuntaa eikä työsuojeluvaltuutettua, on mahdollisuuksien mukaan käsiteltävä työterveyshuollon toteuttamiseen liittyvät asiat yhdessä henkilöstön kanssa.

Kuormittavuus selvitettävä

Uusi laki edellyttää, että työpaikkaselvitystä tehtäessä on kartoitettava erilaisten perinteisten altisteiden lisäksi myös työn kuormittavuus, työjärjestelyt sekä tapaturma- ja väkivallan vaara. Väkivallan vaara sisältää niin fyysiset kuin psyykkiset väkivallan muodot. ”Uudet” terveysriskit kuten henkinen kuormittuminen korostuvat laissa.

Työpaikkaselvitys on tehtävä kirjallisesti ja siinä tulee esittää terveyteen vaikuttavat tekijät ja tarvittavat toimenpiteet.

Uudessa laissa kiinnitetään erityistä huomiota työkuormituksen vähentämiseen ja ehkäisemiseen. Työntekijälle on oikeus pyytää perustellusta syystä selvitys työkuormituksestaan työterveyshuollolta. Riittävä peruste on työntekijän oireilu ja epäily oireilun johtuvan työstä tai siihen liittyvistä tekijöistä.

Oikeusturva paranee

Uusi laki parantaa työntekijän oikeusturvaa terveystietojen käsittelyssä ja terveystarkastuksiin osallistumisessa.

Terveystiedot ovat arkaluonteisia tietoja ja niitä tulee käsitellä työelämän tietosuojalaissa määritellyin ehdoin. Ainoan poikkeuksen tästä muodostaa lain kohta, jonka mukaan työnantaja saa toimittaa työterveyshuollolle työtekijän työnantajalle luovuttaman työkykyään koskevan lääkärintodistuksen tai -lausunnon, ellei työntekijä ole erikseen kieltänyt luovuttamista.

Lisää tietoa uudesta työterveyshuoltolaista (Raili Perimäki)