s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työntekijän jaksaminen ja tuot…

Työntekijän jaksaminen ja tuottavuus kulkevat käsi kädessä

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen mielestä oikeilla toimenpiteillä työstälähtöikää voidaan edelleen nostaa

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen korostaa työntekijöiden työhyvinvoinnin olevan riippuvainen monesta asiasta. Parempaan työhyvinvointiin hänen mukaansa päästään, kun huolehditaan muun muassa työntekijän jaksamisesta, osaamisesta sekä ikääntymiseen liittyvistä tarpeista.

– Nykyisen työelämän kovarytmisyys ei aina tuo parasta mahdollista lopputulosta; ei etenkään työntekijän jaksamisen, mutta ei myöskään työn tuottavuuden kannalta. On hyvä huomata, että nämä kaksi asiaa &#;8211 tuottavuus ja jaksaminen – eivät ole eri asioita, vaan saman asian kaksi puolta. Onkin ilahduttavaa, että yli 60-vuotiaiden työllisyysaste on lähtenyt reippaaseen kasvuun. Heidän osaamisellaan ja elämänkokemuksellaan on nyt kysyntää, Ihalainen sanoi keskiviikkona SuomiMies seikkailee -kampanjan tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Ihalaisen mukaan turvattomuuden ja tarpeettomuuden tunne kalvaa kuitenkin monen mieltä työelämässä, ja se on huono matkasauva jaksamisen ja tuloksenteon kannalta. Yhtenä hyvänä keinona lisätä työntekijän jaksamista on Ihalaisen mielestä työyhteisöliikunta. Myös työn ulkopuolella tapahtuva omaehtoinen liikkuminen ja omasta kunnostaan huolehtiminen on hänen mukaansa tärkeä osa työntekijän elämän kokonaishyvinvointia.

SAK:n puheenjohtaja on ehdottomasti sitä mieltä, että työntekijöiden kunto ja työhyvinvointi on työnantajan ja työntekijän yhteinen etu. Hänen mukaansa työnantajien pitäisi kaikilla työpaikoilla panostaa ja kannustaa enemmän sekä työajalla tapahtuvaan työyhteisöliikuntaan että tarjota työntekijöille mahdollisuuksia harrastaa kuntoilua ja liikuntaa myös työnajan ulkopuolella.

Ihalaisen mielestä suomalaisessa yhteiskunnassa työntekijöiden liikkuminen pitäisi ottaa huomioon monella eri hallinnonalalla. Hänen mukaansa ei riitä, että asia noteerataan vain liikuntasektorilla, vaan mukaan pitää saada myös muun muassa terveys-, liikenne- ja työvoimaviranomaiset. Työterveyshuollon osuus ennaltaehkäisevässä toiminnassa tulisi olla nykyistä voimakkaampi.

– Palkansaajien liikkumisella tai liikkumattomuudella on joka tapauksessa huomattavia kansanterveydellisiä, kansantaloudellisia ja työvoimapoliittisia vaikutuksia. Väestön ikääntyessä ihmisistä huolehtiminen tulee yhä tärkeämpään asemaan. Oikeilla toimenpiteillä työntekijöiden työstälähtöikää voidaan nostaa. Se merkitsee parempaa työllisyyttä, lisää työvuosia, mutta myös parempaa elämää sekä työssä että myöhempinä vuosina eläkkeellä, Ihalainen totesi.