s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työnantajan palkka-ankkuri jum…

Työnantajan palkka-ankkuri jumittaa neuvotteluja

Matti Huutola

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Huutola rinnetyöntekijöiden lakosta:

SAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Huutola antaa tukensa PAMin rinnetyöntekijöiden lakolle. Hänen mielestään työantaja saa nyt maksaa siitä, että se haluaa jääräpäisesti vaalia 0,5 prosentin palkankorotuskattoa, vaikka alakohtainen tilanne mahdollistaisi suuremmat korotukset.

– Työantaja ei ole osoittanut minkäänlaista liikkumis- tai joustamisvaraa neuvotteluissa. Näin ollen EK:n määrittelemä palkka-ankkuri tulee aiheuttamaan suurta vahinkoa niin matkailualalle kuin tuleville alakohtaisille neuvotteluille, Huutola toteaa perjantaisessa kannanotossaan.

Hänen mukaansa liittokierroksella pitäisi palkankorotukset sopia alan tuottavuuden ja maksukyvyn mukaan, kuten työnantajat ovat aina perinteisesti itse vaatineet – lukuun ottamatta siis meneillään olevaa kierrosta. Huutola muistuttaa myös siitä, että rinnetyöntekijöillä on jo muuten erittäin joustava työehtosopimus, joka mahdollistaa kaikki työaikoihin ja muuhun alan sesonkiluonteeseen liittyvät joustot.

– Työntekijöiden korotusvaatimus on maltillinen, sillä ala on ollut voimakkaassa kasvussa ja tulevaisuudenkin näkymät ovat hyvät. Myös alan palkanmaksuvara on kohtuullinen. Korotusvaatimus ei siis millään tavalla vaaranna alan kehitystä. Lisäksi rinnetyöntekijät ovat olleet alipalkattuja työn vaativuuteen ja raskauteen nähden, Huutola sanoo.

Hän muistuttaa myös siitä, että PAM on osoittanut suurta vastuullisuutta ja joustavuutta hankalassa neuvottelutilanteessa rajaamalla Levin lakon ulkopuolelle, joka mahdollistaa alppihiihdon maailmancupin järjestämisen paikkakunnalla tulevana viikonvaihteena. Näin alalle eikä yksittäisille yrityksille aiheuteta taloudellisia menetyksiä.

SAK:laisten alojen työehtosopimusneuvotteluja seurataan osoitteessa www.sak.fi/sopimuskierros.