s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinoiden keskusjärjestö…

Työmarkkinoiden keskusjärjestöiltä tiedotuskampanja maahanmuutosta

Ulkomaalaiset työntekijät tervetulleita!

Työmarkkinakeskusjärjestöt korostavat, että lisääntyvä ulkomainen työvoima ja monikulttuurisempi Suomi sekä työelämä on nähtävä rikkautena ja mahdollisuutena, ei uhkana. Suomalaisen työelämän kansainvälistyminen on myös yksi keino menestyä globaalissa kilpailussa.

Järjestöt haluavat kehittää asenteita ja työyhteisöjä niin, että ulkomainen työntekijä kokee olevansa tervetullut Suomeen. Työpaikoilla jokaisen tulee arvostaa ja suvaita toista tasavertaisena työtoverina, jolla on samat oikeudet ja velvollisuudet syntyperästä riippumatta. Suomessa tehtävään työhön sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.

Työmarkkinakeskusjärjestöt muistuttavat ikääntymisestä: vuoteen 2030 mennessä työikäisten määrä vähenee 300 000 hengellä. Hyvinvointimme kannalta ratkaiseva talouskasvu uhkaa hiipua vähenevän työpanoksen takia. Ikääntyvä Suomi tarvitsee enenevässä määrin työperusteista maahanmuuttoa, ei korvaamaan vaan täydentämään kotimaista työvoimaa. Jo maassa asuvien ulkomaalaisten työllistämiseen on myös panostettava.

Näillä teemoilla työmarkkinakeskusjärjestöt toteuttavat kuuden tiedotustilaisuuden sarjan eri puolilla Suomea 9.&#;821125.1.2007. Ensimmäinen tilaisuus on Kajaanissa 9.1.2007 ja viimeinen Helsingissä 25.1.2007. Neljä muuta tilaisuutta ovat Joensuussa 11.1., Vaasassa 16.1., Turussa 18.1. ja Tampereella 23.1.

Tilaisuuksien ohjelma koostuu kahdesta työmarkkinajohtajan puheenvuorosta, asiantuntija-alustuksesta sekä paikallisista käytännön työpaikkaesimerkeistä.

Toteuttamalla yhteisen tiedotuskampanjan työmarkkinajärjestöt viestittävät omaa sitoutumistaan edistää suotuisaa asenneilmastoa työpaikoilla ja torjua ennakkoluuloja, tietämättömyyttä ja ennalta ehkäistä suoranaista rasismia. Kielteisten ilmiöiden kitkemiseksi tarvitaan kaikilta työelämän pelisääntöjen noudattamista ja avoimuutta.

Ulkomaalaiset työntekijät tervetuloa! -kiertueen aikataulu

AKAVA