s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinaosapuolet valmistel…

Työmarkkinaosapuolet valmistelemaan maahanmuuttopolitiikan toimeenpanoa

Viialainen Matti

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen:

Maaherra Rauno Saaren johdolla valmisteltu, vuoden 2010 jälkeiseen aikaan tähtäävä maahanmuuttopoliittinen ohjelmaehdotus tarjoaa monilta osin hyvän lähtökohdan hallitun työperäisen maahanmuuttopolitiikan toteuttamiseen. Myönteistä on, että ehdotuksen mukaan työperäisen maahanmuuton tulee täydentää suomalaista ja maassa jo olevaa ulkomaista työvoimaa, ei korvata tai syrjäyttää sitä. Työvoimapoliittisen harkinnan säilyttäminen EU:n ulkopuolisten maiden työntekijöiden oleskelulupien myöntämisen ehtona onkin oltava lähtökohtana myös jatkossa.

SAK:n jäsenliitoissa on jo yli 11 000 jäsentä, jotka eivät ole syntyperäisiä suomalaisia, ja määrä on kasvussa. Suurin ulkomaalaisväestöä koskettava ongelma on työttömyys, sillä 28 prosenttia maahanmuuttajista on edelleen työttömänä. Kiireellisin tehtävä maahanmuuttopolitiikassa onkin maassa jo asuvien ulkomaalaisten parempi työllistäminen. Parhaiten kotoutumista Suomeen edesauttaa työnteko ja suomen kielen taidon oppiminen. Myönteinen yksityiskohta on esitykseen sisältyvä uusi opastusjärjestelmä, jonka tavoitteena on edistää ulkomaalaisten selviytymistä työelämässä ja yhteiskunnassa.

Lisääntyvä monikulttuurisuus suomalaisessa työelämässä on ohjelmaehdotuksen tavoin nähtävä voimavaraksi. Ulkomaalaiset osaajat ja ammattitaitoiset työntekijät voivat parantaa suomalaisyritysten mahdollisuuksia menestyä kansainvälisessä globaalitaloudessa ja siten edistää myös työllisyyttä Suomessa. Ay-liikkeen on puolestaan huolehdittava jokapäiväisessä edunvalvonnassa siitä, että kaikkia työntekijöitä kohdellaan tasavertaisesti ja että Suomessa tehtävässä työssä noudatetaan aina suomalaisia työehtoja.

Maahanmuuttopolitiikan peruslinjat ja toimeenpano-ohjelma tulee valmistella kolmikantaisesti. Työperusteista maahanmuuttopolitiikkaa koskevalla työmarkkinaosapuolten yhteisymmärryksellä olisi positiivinen vaikutus asenneilmastoon.

Toteuttamalla viime syksyn tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa työryhmävalmisteluun sovitut tilaajavastuu ja kanneoikeus varmistettaisiin reilu peli ja myös ulkomaalaisten työntekijöiden oikeudenmukainen kohtelu suomalaisilla työmarkkinoilla. Tilaajavastuun ja kanneoikeuden toteuttaminen helpottaisi yhteisymmärryksen löytämistä työperäisen maahanmuuton suuntaviivoista, kuten myös ns. siirtymäaikalain kestosta ja EU:n palveludirektiivistä.

SAK esittää, että työmarkkinaosapuolet aloittavat keskustelut työperusteisen maahanmuuton toimeenpanolinjauksista ja että asiasta pyritään sopimaan vielä tämän vuoden loppuun mennessä.

Lisätietoja

Yhteiskuntapoliittisen osaston apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040 760 6250

Työministeriön tiedote

Työryhmän ehdotus hallituksen maahanmuuttopoliittiseksi ohjelmaksi (pdf)