s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkinakeskusjärjestöt suo…

Uutinen

Työmarkkinakeskusjärjestöt suosittelevat koululaisten kesäharjoitteluohjelman jatkamista

Koululaisten kahden viikon kesäharjoittelumahdollisuus jatkuu.

Työmarkkinakeskusjärjestöt esittävät jäsenliitoilleen, että ne edistäisivät koululaisten työelämään ja yrityksiin tutustumismahdollisuuksia kesäharjoitteluohjelman avulla. Liittojen suositellaan sopivan ”Tutustu työelämään ja tienaa” -mallin toteuttamiseksi tarvittavista muutoksista alakohtaisiin työehtosopimuksiin vuosiksi 2011 – 2013.

”Tutustu työelämään ja tienaa” -mallin kahden viikon kesäharjoitteluohjelman suorittamisesta keskusjärjestöt suosittelevat maksettavaksi kertakaikkisena korvauksena 320 euroa.

Keskusjärjestöt ovat yhtä mieltä siitä, että ”Tutustu työelämään ja tienaa” -ohjelman toteuttamisella ei ole tarkoitus korvata normaalia kesätyötä. Harjoitteluohjelmaan perustuvat työsuhteet ovat tutustumisluonteisia ja sen laatuisia, ettei kesäharjoitteluohjelman toteuttaminen yrityksessä ole ristiriidassa työsopimuslain ja voimassa olevien sopimusten työvoiman vähentämistä, lisätyön tarjoamisvelvollisuutta tai takaisinottoa koskevien määräysten kanssa. Keskusjärjestöt suosittelevat, että yritykset hyvissä ajoin ennen harjoitteluohjelman toteuttamista huomioivat sen erityisluonteen henkilöstösuunnitelmassa tai muussa yhteistoiminnassa henkilöstön edustajien ja työsuojeluvaltuutettujen kanssa.

Peruskoululaisille ja lukiolaisille tarkoitettu koululaisten ”Tutustu työelämään ja tienaa” -kesäharjoitteluohjelma luotiin vuonna 1992. Saadut kokemukset ovat olleet myönteisiä ja kesäharjoitteluohjelma on vakiintunut osaksi niitä toimenpiteitä, joilla yritykset ovat tarjonneet koululaisille mahdollisuuksia omakohtaisiin kokemuksiin työelämästä, yrityksistä ja niissä olevista työtehtävistä.