s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työmarkkina-asiat mukaan EU:n …

Työmarkkina-asiat mukaan EU:n ja Venäjän yhteistyöhön

Venäjän riippumattomien ammattiliittojen keskusjärjestö FNPR

Euroopan ja Venäjän ay-liike Helsingissä

(SAK, STTK, AKAVA) Eurooppalaisen ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestö EAY ja Venäjän suurin ay-keskusjärjestö FNPR ovat tehneet aloitteen sosiaalisen vuoropuhelun saamiseksi mukaan Euroopan unionin ja Venäjän suhteisiin. Tällä hetkellä työelämän asiat eivät ole esillä EU:n ja Venäjän välisessä yhteistyössä.

Suomen ay-keskusjärjestöt järjestivät perjantaina 10. marraskuuta yhdessä Euroopan Ammatillisen Yhteisjärjestön EAY:n ja Venäjän FNPR:n kanssa Helsingissä ay-foorumin, joka esitti julkilausuman 24.11. pidettävälle EU&#;8211Venäjä-huippukokoukselle. Julkilausumassa korostetaan työmarkkinakysymysten merkitystä EU:n ja Venäjän jatkuvasti laajenevissa kauppa- ja poliittisissa suhteissa. Julkilausuma luovutettiin pääministeri Matti Vanhaselle ay-foorumin yhteydessä.

Työmarkkinoiden pelisäännöt ja edunvalvontakäytännöt ovat selvästi erilaisia EU:ssa ja Venäjällä. EU pitää tärkeänä, että työntekijöitä kohdellaan tasa-arvoisesti heidän alkuperästään riippumatta. Kilpailun pitää olla reilua, yritysten on kunnioitettava työmarkkinasuhteita ja työehtosopimusjärjestelmiä. Kansainvälisen työjärjestö ILO:n työelämän perusoikeudet ovat hyvä perusta, jolle rakentaa säällisiä työmarkkinoita.

Ay-järjestöjen erityisen mielenkiinnon kohteena ovat erityisesti työelämän rakennemuutokset ja yhteistyösuhteet sekä ammatillisen pätevyyden kehittäminen. Näihin liittyvien menettelytapojen kehittämisessä järjestöt haluavat olla tiiviisti mukana. Sekä EU:lle että Venäjälle ovat esimerkiksi energian tuotanto, toimitus ja kulutus elintärkeitä kysymyksiä.

Ay-foorumin julkilausuma

• SAK: johtaja Marjaana Valkonen, puh. 0400 705 136