s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työllisyyden nostaminen hallit…

Työllisyyden nostaminen hallituksen ykköstavoitteeksi

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

Puheenjohtaja Lauri Ihalaisen mielestä veroratkaisujen pitää olla työllisyyttä ja oikeudenmukaisuutta tukevia:

SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen mielestä seuraavan hallituksen tulee asettaa työllisyyden parantaminen ykköstavoitteekseen.

– Vaalikeskustelu painottui kansantuotekakun jakamiseen, samalla kun uusia ja aitoja keinoja kakun kasvattamiseksi esitettiin harvinaisen vähän. Toivottavasti tänään Säätytalolla alkavissa hallitusneuvotteluissa löydetään vahva kasvu- ja työllisyyspoliittinen ote työllisyysasteemme nostamiseksi ja hyvinvointiyhteiskunnan turvaamiseksi, Ihalainen totesi keskiviikkona SAK:n 100-vuotisjuhlaviikonloppua edeltävässä tiedotustilaisuudessa Tampereella.

SAK:n mukaan ensi vaalikaudella on tavoiteltava työllisyysasteen nostamista vähintään 72 prosentin tasolle, joka mahdollistaisi 75 prosentin tason saavuttamisen sitä seuraavalla nelivuotiskaudella. Työllisyystavoite tulisi kirjata hallitusohjelmaan selvästi.

– Tavoite tulee olemaan vaativa, vaikka yleinen taloussuhdanne jatkuisikin hyvänä. Työllisyyspolitiikan ensisijainen keino ei voi enää olla yleinen elvyttävä veropolitiikka, vaan nyt on keskityttävä työn kysynnän ja tarjonnan kohtaamisen parantamiseen. Tässä tarvitaan toimenpidekokonaisuutta, joka muodostuu keskeisesti koulutus-, työvoima- ja asuntopolitiikasta, sanoo Ihalainen.

Veropolitiikalla voi kuitenkin edelleen olla työllisyyden kannalta merkitystä, jos sitä osataan ja halutaan oikein käyttää.

– Viime vuosien kokemukset viittaavat siihen, että palkkaratkaisuihin liitettynä ansiotulojen verotuksen keventämisellä voidaan saada myönteisiä tuloksia aikaan. Myös täsmätoimilla, kuten palkansaajien matkakuluvähennystä kehittämällä, voitaisiin parantaa työllisyyttä. Tässä tilanteessa olisi vakava virhe lähteä käyttämään rajallista verotuksen liikkumavaraa kohteisiin, joilla ei ole suoraa yhteyttä työllisyyden ja kansantalouden kasvumahdollisuuksien lisäämisen kanssa, sanoo Ihalainen.

Kaikkien puolueiden sitoutuminen työelämän laadun parantamiseen oli yksi vaalikeskustelun valopilkkuja. Nyt on kohtuullista odottaa, että vaaliväittelyissä annetut lupaukset kääntyvät oikeiksi teoiksi ja kirjauksiksi hallitusohjelmaan.

– Toivomme hallituksen käynnistävän poikkihallinnollisen työelämän kehittämisen politiikkaohjelman, jossa haettaisiin keinoja kestävään tuottavuuden parantamiseen sekä pidempään työssä jaksamiseen. Tasa-arvon edistämisen, mm. samapalkkaisuusohjelmaa toteuttamalla, pitäisi myös näkyä hallituksen ohjelmassa ja toiminnassa vahvasti, toteaa Ihalainen.

SAK ajaa jäsenistönsä etuja poliittisista suhdanteista riippumatta, ja on sitä varten valmis yhteistyöhön hallituksen kanssa riippumatta sen väristä. Järjestö arvioi hallituksen työtä sen ohjelman ja tekojen kautta. SAK toivoo hallitukselta ennustettavaa ja uskottavaa yhteistyöpolitiikkaa työmarkkinajärjestöjen kanssa ja että hallitusohjelma olisi etenkin työelämää ja palkkaperusteista sosiaaliturvaa koskevissa asioissa mahdollisimman konkreettinen epäselvyyksien välttämiseksi.

– Puoluejohtajien lausuntojen perusteella palkansaajilla on lupa odottaa työelämäasioissa pikemminkin parannuksia kuin heikennyksiä. Varsinkin vuokra- ja muiden pätkätyöntekijöiden asemaa työelämässä pitää ensi vaalikaudella vahvistaa. Lähtökohtana on syytä pitää myös sitä, että työntekijöiden perusoikeuksia tullaan kunnioittamaan, vaikka työnantajapuolelta tuleva paine esim. lakko-oikeuden rajaamiseksi onkin toistunut nyt hallitusneuvottelujen alla, sanoo Ihalainen.