Työllistymistä tuettava heti työttömyyden alussa

SAK vaatii työttömille työnhakijoille nykyistä parempia palveluita ja tukea heti työttömyyden alkaessa. Työttömän työllistymissuunnitelman on oltava laadukas ja työnhakijalle yksilöllisesti räätälöity, jotta se edistäisi työllistymistä.
26.11.2015 10:00
SAK
SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen.

TE-toimistojen niukkoja resursseja tulisi kohdentaa etenkin alkuvaiheen palveluihin, jottei työttömyys pitkittyisi tuen puutteen vuoksi. Työnhaun tukemisella on kiire, sillä tutkimusten mukaan jo kolme kuukautta jatkunut työttömyys vaikeuttaa työllistymistä, SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen toteaa.

Hän muistuttaa, etteivät työttömien sähköiset palvelut korvaa henkilökohtaista kontaktia työvoimaviranomaiseen.

– Tärkeintä palveluissa on henkilökohtaisuus ja se, että tuessa huomioidaan työntekijän yksilöllinen koulutus- ja työhistoria. Työnhakijoiden taidot käyttää nettiä vaihtelevat, ja siksi osa työttömistä tarvitsee verkkopalveluiden sijaan kontaktia TE-toimiston työntekijään.

Maan hallituksen tulisi SAK:n mielestä sijoittaa aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Työllistämiseen sijoitetut varat palaavat pitkällä aikavälillä takaisin, jos palvelut estävät työttömyyden pitkittymisen.

– Pitkään kasvaneen työttömyyden vuoksi TE-toimistojen resursseja pitäisi pikemminkin kasvattaa kuin heikentää. Valtion tuottavuusohjelmaan liittyneet säästöt ovat verottaneet TE-toimiston henkilöstöä noin tuhannella työntekijällä samalla, kun työttömien määrä on kasvanut sadallatuhannella, Väänänen huomauttaa.

Työmarkkinajärjestöiltä yhteiset linjaukset

TE-toimistojen rooli pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisyssä nostetaan esille myös työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteisissä linjauksissa pitkäaikaistyöttömyyden ehkäisemiseksi. Yhteinen kannanotto pitkäaikaistyöttömyyden torjumiseksi on luovutettu tällä viikolla työ- ja elinkeinoministeriölle.

Pitkäaikaistyöttömiä, eli yli vuoden työttömänä olleita, on Suomessa jo 113 000. Kaikkiaan työttömiä oli TEM:n Työllisyyskatsauksen mukaan lokakuussa 337 700.