Työkyvyn ylläpito pidentää työuria

Työuria pidennetään tehokkaimmin, kun koko työuran ajan huolehditaan työntekijöiden työkyvystä esimerkiksi vaikuttavalla työterveydenhuollolla. Sairauspoissaoloja ja työkyvyttömyyseläkkeelle jääntiä on monin paikoin määrätietoisilla toimilla onnistuttu vähentämään. Esimerkiksi Lassila&Tikanoja pitää työkyvyn ylläpitämiseen sijoittamista investointina, ei kustannuksina. Tässä voittavat molemmat, työnantajat säästävät miljoonia ja työntekijät välttyvät pitkittyviltä sairauksilta.
21.02.2012 11:00 karhu admin
Jari Kujala on hyväkuntoinen ja jaksaa vielä, mutta hänkään ei uskalla toivoa jatkavansa tässä tehtävässä eläkeikään.

Sairauspoissaolot ovat vähentyneet 7,5 prosentista 5,7 prosenttiin, lähes 90 työntekijää on uudelleensijoitettu alentunutta työkykyä paremmin vastaaviin töihin, työkyvyttömyyseläkekulut ovat vähentyneet 60 prosenttia ja työntekijäkunnan eläkkeelle jäämisen ikä on noussut kolmella vuodella eli 59,4 vuodesta 62,4 vuoteen.

Työnantaja on säästänyt vähentyneinä sairauspoissaoloina ja eläköitymisen myöhentymisenä miljoonia euroja. Ja työntekijä on säästynyt pitkittyviltä sairauksilta ja voi työssään paremmin.

Mutta miten tähän on päästy? Panostukset työkyvyn ylläpitämistä tukeviin toimiin nähdään Lassila & Tikanojalla investointeina, ei kustannuksina. Viimeisten viiden vuoden aikana työterveyshuolto on järjestetty uuteen uskoon, on otettu käyttöön varhaisen tukemisen malli, yksilöllinen työhyvinvointivalmennus, ammatillinen kuntoutus, uudelleensijoittamiset ja perustettu sairauskassa.

Lassila & Tikanojan työkykycontroller Hanna Kankainen on tyytyväinen, että työ on tuottanut tulosta, mutta hänen mukaansa vielä on paljon tehtävissä. Kankaisen toiveissa on kehittää alalle luontevia työuria, jossa huomioidaan työntekijöiden työkyky ja jaksaminen. Luonnollisen urapolun aluksi voisi olla fyysisesti raskaampia töitä, joista sitten työuran kuluessa luontevasti jatketaan keveämpiin töihin.

L&T:n ympäristöhuollon AKT:n jäsenten pääluottamusmies Tapio Myller puhuu samasta tavoitteesta. Raskasta jäteauton kuljettajan työtä pitäisi ikääntymisen myötä keventää.

– Tiedän vain yhden, joka on jäänyt hommasta 63-vuotiaana eläkkeelle. Valtaosa on siirtynyt kevennettyyn työhön.

Jari Kujala jaksaa vielä. Kuva: Patrik Lindström– Ei tätä varmaan eläkkeelle asti kestä, toteaa neljännesvuosisadan jäteauton kuljettajan työtä tehnyt 47-vuotias Jari Kujala, joka tunnustaa, että kyllä työ kropassa tuntuu ja kerran on olkapäätä leikattu. Mielellään hän kuitenkin vielä jatkaa hommassa, kun kerran hyväkuntoisena jaksaa.
Tosin kuvauspäivänä lumessa rämpiessä ja raskaita roskalaatikoita työntäessä meinasi kuulemma usko loppua.

Työterveyshuolto uusiksi

Kankaisen mukaan työterveyshuollolta haluttiin aidosti tulosta.

– Nyt meillä on hyvät kokemukset kumppanuudesta ja työterveyshuolto on saatu toimimaan tuloksellisesti. Myös yhteistyöstä vakuutusyhtiöiden kanssa on ollut hyötyä. Tehokkaaseen työterveyshuoltoon on sitouduttu ja tulokset näkyvät sairauspoissaolojen vähentymisenä. Ennakoiva työterveyshuolto löytää aikaisemmin mahdolliset tulossa olevat ongelmat ja niihin voidaan puuttua heti.

Työterveyshuolto on tärkeä kumppani työntekijöiden sairauksien hoidossa tai mahdollisen työkyvyttömyyden ehkäisyssä. Koska yrityksen työt ovat usein raskaita ja kuluttavia, niin muutama vuosi sitten perustettiin oma Sirius-sairauskassa, joka on L&T:n yhdessä henkilöstönsä kanssa perustama työpaikkakassa. Kassan tehtävänä on tukea työkykyä työuran eri vaiheissa. Se maksaa työtekijöiden sairauksiin tarvitsemat Kela-korvattavat lääkkeet ja sitä kautta pääsee hoitoihin, jopa leikkauksiin, jotka eivät kuulu normaalin työterveyshoidon piiriin.

Pääluottamusmies Myller on ollut perustamassa sairauskassaa. Se on saanut hyvän vastaanoton työntekijöiden keskuudessa. Työterveyshuolto ja sairauskassa täydentävät hienosti toisiaan.

Sairauskassa tukena

Sairauskassan ansiosta voittavat sekä työnantaja että työntekijät. Työkyky palaa nopeammin, kun sairastunut saa oikean hoidon, leikkauksen ja lääkkeet sairauskassasta. Sairauskassa mahdollistaa esimerkiksi leikkaukseen menon nopeammin kuin julkisella puolella pääsee. Näin sairauslomat lyhenevät jopa kuukausilla.

Myllerin mukaan on tärkeää, että työntekijä pääsee tarvittaessa mahdollisimman nopeasti hoitoon.

– Meillä sairauskassassa tehdään viikoittain päätöksiä leikkausten maksamisesta, toteaa pääluottamusmies Tapio Myller.

Sairauskassan tuki on tärkeää matalapalkkaisille työntekijöille, joilla ei yksinkertaisesti olisi varaa turvautua yksityiseen terveydenhuoltoon tai kalliit lääkkeet jäisivät ostamatta.

– Oman sairauskassan kautta voidaan aktiivisesti reagoida työkykyongelmiin. Meillä on esimerkiksi jäteauton kuljettajilla paljon polvi- sekä käsi- ja olkapäävammoja. Etenkin tuki- ja liikuntaelinvammoihin liittyvät sairauslomat ovat hyvän hoidon ansiosta lyhentyneet useilla kuukausilla, työkykycontroller Hanna Kankainen arvioi.

Erilaisia tapoja jatkaa työuria

Työkykycontroller Hanna Kankainen korostaa varhaisen reagoinnin merkitystä. Varhaisen tukemisen mallissa otetaan puheeksi asiat työpaikoilla. Sitten kolmikantaisesti neuvotellaan, kuinka asioissa edetään. Usein on tuloksena, että etsitään korvaavaa työtä, osasairauspäiväraha tai -sairauseläke voi olla ratkaisu. Kankaisen mukaan joskus osa-aikaeläkekin on ihan käyttökelpoinen ratkaisu helpottamaan viimeisten työvuosien työtaakkaa.

Täysillä roskalaatikoilla on painoa eikä aina sääkään ole suotiusa. Kuva: Patrik LindströmKevennetty työ on tuttua pääluottamusmiehellekin, sillä Tapio Myller joutui olkapään vammauduttua vaihtamaan yhdistelmärekan kuljettajan tehtävistä etukuormaajan kuljettajaksi.

– Nyt nämä pääluottamusmiehen hommat lasketaan myös keveämmäksi työksi, naurahtaa Myller.

Vuosien varrella on paljon kiinnitetty huomiota jäteastioihin, joista pahimpia ovat hirvittävän raskaat biojäteastiat. Niille pitäisi tehdä jotain. Jari Kujalakin toteaa, että varmaan työturvallisuuden puolesta on tehty kaikki voitava, mutta painavia astioita joudutaan joka tapauksessa liikuttelemaan.

Pääluottamusmies Tapio Myller on tyytyväinen, että pääkaupunkiseudulla on pystytty vaikuttamaan kilpailutussääntöihin siten, että autolle vaaditaan kaksoismiehitys, joka hieman jakaa raskasta työn kuormaa. Jäteauton eli takalastaajan kuljettaja Jari Kujalakin vaihtaa parinsa kanssa tehtäviä – toinen ajaa ja toinen siirtää jäteastiat, mutta välillä siirtelyyn tarvitaan molempien voimat.

Lassila & Tikanojalla käytetään myös yksilöllistä työhyvinvointivalmennusta työntekijän tukemisessa. Myös ammatillinen kuntoutus on keinovalikoimassa.

Kankaisen mukaan L&T:llä ei ole varsinaisia ikäohjelmia, koska alalla on tuloksellisinta pitää työkyvystä huolta koko työuran ajan.

Räätälöityjä työnkuvia

Kun työkyky laskee väliaikaisesti tai pitkäaikaisesti, on Lassila & Tilanojan työkykycontroller Hanna Kankaisen mielestä tärkeää löytää työntekijälle uusia tehtäviä. Uusi tehtävä voi olla kokonaan uusi ammatti, johon kouluttaudutaan, tai sitten se voi olla entinen työ, jota kevennetään tai jonka työaikaa lyhennetään. Lassila & Tikanoja on sen verran iso yritys, että sieltä löytyy paljon erilaisia töitä. Parhaassa tapauksessa räätälöidään työtehtävät työntekijälle sopiviksi.

– Etenkin nuoret pyrimme kouluttamaan uusiin tehtäviin, mikä on tärkeää lopputyöuran kannalta. Uusista tehtävistä ollaankin kiinnostuneita, sillä jos työura katkeaa, jää eläke pieneksi, mutta töitä jatkaessa se karttuu.

– Nyt olemme uudelleensijoittaneet lähes 90 työntekijää. Eräskin oli neljä vuotta sairauslomalla ja kun hänelle ehdotettiin uudenlaisia työtehtäviä, niin hän sanoi, että ”pelastitte elämäni”. Hän ja monet näistä 90:stä olisivat ilman uudelleensijoitusta joutuneet työkyvyttömyyseläkkeelle, Kankainen kertoo.

Pääluottamusmies Myllerin mukaan on sovittu, että kevennettyyn työhön siirtyvän entinen keskiansio jäädytetään, jotta palkka ei putoaisi.

Uudelleensijoittaminen on Myllerin mukaan iso päätös, joka valmistellaan kolmikantaisesti.

– Jäteautonkuljettajat ovat kuitenkin oma rotunsa. Niille ei pidä mennä sanoa pamauttamaan, että siirryt kevennettyyn työhön. Asian hoitaminen vaatii ymmärrettävää ja hienotunteista puhetta.

Harri Halonen pääsi kevyempaan työhön. Kuva: Patrik Lindström– Meillä isona työpaikkana on kuitenkin hyvät edellytykset tarjota kevennettyä työtä, sillä talossa on paljon erilaisia töitä. Esimerkiksi etukuormaajan kuljettajista taitavat kaikki tehdä kevennettyä.

Harri Halonen on tyypillinen tapaus. Työtapaturman jälkeen hän oli 7 kuukautta sairauslomalla. Entisiin hommiin ei ollut asiaa.

– Olin jo lähtemässä kouluttautumaan uuteen ammattiin, kun minulle tarjoutui tämä etukuormaajan ajajan homma. Tämä vei voiton, koska tykkään ajaa autoa ja on kiva kun maisemat vaihtuvat.

Aino Pietarinen

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.