s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työelämän vuoro joustaa perhee…

Työelämän vuoro joustaa perheen tarpeille

Ihalainen esittää työn ja perhe-elämän puitesopimusta

Laadukkaan ja tasa-arvoisen työyhteisön tunnusmerkki on se, että työntekijöiden jaksaminen sekä edellytykset työn ja muun elämän tasapainoon varmistetaan. Työelämän joustavuusvaatimukset ovat kohdistuneet liian yksipuolisesti työntekijöihin. Työelämä on jäykkä joustamaan työntekijöiden ja perheiden tarpeille.

Kun osaavasta työvoimasta lähivuosina kilpaillaan, tulevat sellaiset työnantajat pärjäämään, jotka oivaltavat, että työelämän täytyy joustaa myös perheiden tarpeille ja edistää tasa-arvoisten työyhteisöjen kehittämistä. Keskeisiä työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen apuvälineitä on työssä jaksamisen parantaminen. Kysymys on inhimillisemmän työelämän rakentamisesta siten, että henkilöstön määrän mitoitus ja työn kuormittavuus sekä työaikajärjestelyt tukevat jaksamista työssä ja kotona.

Kiristyvä kilpailu työssä ja epävarmuus työstä, usean työn sankaruus ja kiireisyys sekä työaikojen ja muun ajankäytön rajojen hämärtyminen imevät voimia vanhemmilta. Edellytykset turvallisuutta ja huolenpitoa tarjoavalle vanhemmuudelle jäävät usein vähäiseksi.

Työ- ja perhe-elämän paremman yhteensovittamisen lisäämiseksi on monia keinoja. Perhevapaiden parempi tasaaminen on tuloratkaisun pohjalta valmistelun kohteena. Esitysten tulee olla valmiina 31.5.2001 mennessä. Myös työaikaratkaisut voivat tukea työn ja perhe-elämän parempaa yhteensovittamista mm. työaikatilin muodossa. Työssä jaksamisen parantaminen vaikuttaa myös siihen miten vanhemmat jaksavat kotona.

Työmarkkinajärjestöjen tulisikin yhdessä rohkaista työyhteisöjä laatimaan tasa-arvosuunnitelmat ja rakentamaan hyviä käytäntöjä myöskin työ- ja perhe-elämän paremmasta yhteensovittamisesta.

Harkinnan arvoinen aloite voisi olla se, että työmarkkinajärjestöt laatisivat tasapainoisen työn- ja vapaa-ajan (perhe-elämän) puitesopimuksen. Eri aloilta tulisi tähän kehittämistyöhön saada mukaan myös pilottiyrityksiä, joiden tavoitteena yhteistyössä henkilöstön kanssa on edistää työn ja perhe-elämän parempaa yhteensovittamista.

TYÖ JA PERHE – YHTEINEN ASIAMME
Seminaari Helsingissä 15.3.2001