s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työeläkkeet tarkastelussa

Työeläkkeet tarkastelussa

Kaija Kallinen

Kaija Kallisen nettihaastattelu työeläkkeistä osoitteessa www.sak.fi/kysysuoraan.

SAK:n Internet-palvelun Kysy suoraan -kanavalla oli tänään aiheena työeläkkeet. Klo 15:een saakka netin kautta lähetettyihin kysymyksiin vastasi SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri Kaija Kallinen. Kysymykset ja vastaukset löytyvät osoitteesta www.sak.fi/kysysuoraan.

Yhteiskuntatieteiden maisteri Kaija Kallinen työskentelee SAK:n yhteiskuntapoliittisella osastolla yhtenä vastuualueenaan eläkepolitiikka. Kallinen on mukana työryhmissä, joissa valmistellaan asioita yksityisen sektorin eläkelakien selkeyttämiseksi. Varsinaiset neuvottelut käydään Kari Puron johtamassa työmarkkinajärjestöjen neuvotteluryhmässä, jonka on määrä saada työnsä valmiiksi tämän syksyn aikana.

Eläkelait vastaamaan tätä päivää

SAK:n mielestä on olennaista, että eläkkeitä koskevat lait saatetaan ajan tasalle vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden työelämää. Nykyiset työeläkelait ovat peräisin 60-luvulta. Työelämä on kuitenkin 40 vuodessa oleellisesti muuttunut. Nykypäivää ovat määräaikaiset työsuhteet, pätkätyöt, siirtyminen työpaikasta toiseen ja jopa ammatista toiseen.

Tällä hetkellä työeläke määräytyy yhdessä pitkässä työsuhteessa olevalla 10 viimeisen työvuoden palkan mukaan. Työpaikkaa usein vaihtaneella eläke kuitenkin lasketaan joka työsuhteesta erikseen. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että koko elämänsä saman työnantajan palveluksessa olleen eläke on suurempi kuin pätkätyöläisellä tai usein työpaikkaa vaihtaneella.

Oikeudenmukaisempaa on laskea eläke koko työhistorian ajalta. Eihän voi olla oikein, että useamman työnantajan palveluksessa olleella keskipalkkaisella työntekijällä on yli tuhat markkaa pienempi työeläke kuin saman verran ansaitsevalla työntekijällä, joka on ollut koko ikänsä yhden työnantajan palveluksessa. Ja tuo ero vain kasvaa suuremmilla tuloilla.

Toinen suuri epäkohta nykyisessä laissa on se, että eläke alkaa karttua vasta 23 ikävuoden jälkeen ansaituista tuloista. Eläkemaksut kyllä maksetaan jo koululaisten kesätöistäkin. Oikeudenmukaisuus edellyttää, että maksoipa eläkemaksuja kuinka nuori työntekijä tahansa ja maksettiinpa ne minkälaisessa työsuhteessa tahansa, pitäisi maksuista saatavan vastikkeen olla sama. Eläkkeen on kerryttävä kaikista töistä koko työuran ajan.

Eläkkeelle siirtymisikää nostettava ilman leikkauksia

Suuren eläkeremontin ohella maan hallitus odottaa myös tuloksia varhaiseläkeneuvotteluista jo vuoden 2001 puolella. SAK pitää oikeana hallitusohjelmaan kirjattua tavoitetta nostaa keskimääräistä työstä poistumisikää 59-60 vuodesta 2-3 vuodella pitkällä aikavälillä. Se on kuitenkin toteutettava eläketurvaa heikentämättä. Sopivia keinoja olisivat SAK:n mielestä mm. työssä jaksamiseen ja työkyvyn ylläpitämiseen panostaminen sekä työntekijöitä irtisanovien työnantajien maksuvelvollisuuden lisääminen.