s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työeläkesopu turvaa eläkkeet j…

Työeläkesopu turvaa eläkkeet ja lisää oikeudenmukaisuutta

Johtaja Pertti Parmanne

SAK pitää työeläkesopua myönteisenä

SAK:n mielestä työeläkemaksusta syntynyt ratkaisu turvaa entistä paremmin tulevien eläkkeiden maksamisen ja lisää sukupolvien välistä oikeudenmukaisuutta. SAK:n johtajan Pertti Parmanteen mukaan ratkaisu osoitti, että työmarkkinaosapuolet huolehtivat työeläkkeistä. Samalla hän vaatii viranomaisten puuttuvan vapaaehtoisten ostoeläkkeiden harhaanjohtavaan markkinointiin.

Työeläkkeiden maksamista varten työnantajilta ja palkansaajilta kerättävien työeläkemaksujen suuruudesta saavutettiin sopimus tänään torstaina. Ensi vuonna maksut pysyvät ennallaan ja vuonna 2008 kokonaismaksun nousu on 0,2 prosenttiyksikköä. Tästä korotuksesta puolet eli 0,1 prosenttiyksikköä tulee palkansaajien maksettavaksi. Vuoden 2008 jälkeisestä maksukehityksestä työmarkkinaosapuolet ovat yhdessä todenneet vuosittaisen 0,2 prosenttiyksikön nousupaineen seuraavien 25&#;821130 vuoden aikana.

Parmanteen mukaan vaikeiden neuvotteluiden jälkeen syntynyt kompromissi auttaa selviytymään suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymisen jälkeen kiristyvästä eläkkeiden rahoituksesta.

– Kun työnantajat nyt luopuivat eläkemaksujen jäädytyslinjastaan ja myöntyivät vuoden 2008 maksujen korotukseen, eläkerahastoinnin avulla voidaan entistä paremmin paitsi turvata eläkkeet myös lisätä sukupolvien välisen tulonjaon oikeudenmukaisuutta. Palkansaajien edustajien mielestä vielä parempi olisi ollut tehostaa varautumista jo ensi vuodesta lähtien, kuten työeläkeyhtiöiden ja valtiovallan asiantuntijat olivat ehdottaneet. Nyt solmittu sopimus joka tapauksessa lisää luottamusta työeläkkeisiin ja on jälleen yksi osoitus suomalaisten työmarkkinaosapuolten sopimiskyvystä.

Parmanne on tyytymätön tapaan, jolla pankit ja vakuutuslaitokset ovat viime aikoina ostoeläkkeittensä myynnin lisäämiseksi lietsoneet työeläkkeisiin kohdistuvaa epävarmuutta ja väärää mielikuvaa tulevien eläkkeiden olemattomasta tasosta.

– Työmarkkinaosapuolten ratkaisu osoittaa, että työeläkkeistä huolehditaan. Päällekäyvän ostoeläkkeiden markkinoinnin kohteeksi joutuvan palkansaajan kannattaa muistaa, etteivät kaikki vakuutusmyyjän väitteet ole välttämättä totta. Viranomaisten olisi korkea aika puuttua ostoeläkkeiden harhaanjohtavaan markkinointiin, Parmanne toteaa.

Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen sopimus yksityisalojen työeläkemaksusta vuodesta 2007 eteenpäin

Johtaja Pertti Parmanne, puhelin 020 774 0122