s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työehtosopimusten sukupuolivai…

Työehtosopimusten sukupuolivaikutukset selvitettävä

Lakimies Anu-Tuija Lehto

Sukupuolivaikutusten arviointiin kannattaa kiinnittää työehtosopimusneuvotteluissa huomiota, SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto muistuttaa. – Sukupuolivaikutukset on syytä arvioida, sillä työehtosopimuksissa saattaa olla tasa-arvon kannalta puutteita. Osapuolet ovat esimerkiksi unohtaneet tarkistaa määräykset tasa-arvolainsäädännön muututtua.

SAK on tehnyt liitoille oppaan sukupuolivaikutusten arvioimiseksi. Opas auttaa arvioimaan, onko työehtosopimuksissa jompaakumpaa sukupuolta syrjiviä määräyksiä. Oppaassa kiinnitetään huomioita muun muassa siihen, millaisia lisiä eri sukupuolille maksetaan ja millä perusteella niitä maksetaan sekä ovatko molemmat sukupuolet sopimusneuvotteluissa tasapuolisesti edustettuina.

Erityisesti ns. välillisen syrjinnän havaitseminen saattaa olla vaikeaa. Välillisellä syrjinnällä tarkoitetaan tilannetta, jossa näennäisesti puolueeton säännös on tosiasiallisesti syrjivä. Välillinen syrjintä on syytä tutkia erityisesti pätkätyösuhteita koskevissa määräyksissä. Enemmistö pätkätyöntekijöistä on naisia. Myös erilaisissa haittalisissä saattaa olla eroja siten, että miesvaltaisilla ammattiryhmillä on enemmän lisiä ja ne ovat määrältään suurempia kuin naisvaltaisten ryhmien lisät.

Työehtosopimusta tarkistettaessa on muistettava, ettei kysymys ole vain naisten syrjimisestä vaan että määräys voi syrjiä myös miehiä, seksuaalisia vähemmistöjä, yksinhuoltajia tai muita ryhmiä.

SAK:n opas perustuu Euroopan unionin sukupuolten palkkatasa-arvoa edistävään projektiin, jonka tarkoituksena on kiinnittää huomiota työehtosopimuksissa mahdollisesti oleviin epätasa-arvoisiin määräyksiin. Käsikirja on käännetty englannista ja muokattu Suomen oloihin sopivaksi.