s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Työaikapankkien lähtökohtana o…

Uutinen

Työaikapankkien lähtökohtana oltava työntekijän oikeus säästää työaikaa ja pitää vapaata

Kirsti Palanko-Laaka

– SAK:n mielestä työaikapankkijärjestelmiä on kehitettävä ja niiden käyttöönottoa edistettävä. Tulopoliittisissa neuvotteluissa sovittiin, että työaikapankkityöryhmä valmistelee sopimusmenettelyä, jolla järjestetään työntekijän oikeus säästää työaikaa ja pitää vapaata. Työaikapankit ovat myönteinen tapa luoda työntekijöille päätöksenteko-oikeuksia työpaikoilla. Liukuva työaika ja vuosilomalain mukainen säästövapaa ovat positiivisia esimerkkejä olemassa olevista järjestelyistä, sanoi SAK:n työympäristöosaston johtaja Kirsti Palanko-Laaka tänään Helsingissä työaikapankkityöryhmän raportin julkistamistilaisuudessa.

SAK:n lähtökohtana oli Palanko-Laakan mukaan sopia sellaisista työaikapankkimalleista, joilla olisi lisätty työntekijöiden oikeuksia päättää työajan säästämisestä ja säästövapaan pitämisestä. SAK:n mielestä tätä edellytti myös työryhmän toimeksianto. Työaikapankkityöryhmä ei valitettavasti kuitenkaan päässyt yksimielisyyteen sellaisista työaikapankkimalleista. Työryhmän raportti lähtee sen sijaan siitä, että oikeus päättää työajan säästämisestä ja säästövapaiden pitämisestä olisi viime kädessä työnantajalla.

Raportissa käsitellyt työaikapankkijärjestelmät ovat jo nyt mahdollisia ja niistä on sovittu alakohtaisesti. Myöskään työaikalaki ei aseta esteitä sopia yksilötasolla työaikalakiin perustuvien erien säästämisestä.

– SAK ei ollut tyytyväinen myöskään siihen, että työryhmä halusi ohittaa valtakunnallisten sopijaosapuolten roolin työaikapankkien käyttöönottoperiaatteiden asettajana. Siksi SAK ei pidä tarpeellisena suositella jäsenliitoilleen työryhmän tarjoamia työnantaja- ja tuotantolähtöisiä työaikapankkeja, joita työnantajat hallinnoisivat. Työnantajalähtöisessä työaikapankkijärjestelmässä eivät välttämättä toteudu myöskään työaikasuojelulliset vaatimukset, Palanko-Laaka totesi.

Työryhmän työssä SAK lähti Palanko-Laakan mukaan myös siitä, että keskusjärjestötasolla olisi luotu työaikapankeista sopimisen työpaikkakohtainen toimintamalli, jonka yksityiskohdista liittotason työmarkkinaosapuolet sopisivat ennen työpaikalla tapahtuvaa työaikapankkien käyttöönottoa. Valtakunnallisissa sopimuksissa sovittavia asioita olisivat erityisesti työ- ja virkaehtosopimuksiin perustuvat säästettävät erät, säästöjen enimmäismäärät ja säästöjen pitämisen enimmäisajanjaksot sekä lainaamisen pelisäännöt.

SAK:n mielestä ei ole myöskään minkäänlaisia perusteita työaikalain avaamiselle työaikapankkien vuoksi.

– lakimies Timo Koskinen, puh. (09) 7721 443 tai 040 731 2387
– lakimies Katja Lehto-Komulainen, puh. (09) 7721 405 tai 040 731 2386